​Videum accelererar

Efter ett knappt halvår som ordförande för Videum ser jag tydligt att Videum sedan starten tjänat universitetet, företagen i Videum Science Park och sin ägare Växjö kommun väl. Väl anpassade lokaler till låg kostnad har varit till fördel för ett universitet som vill utvecklas. En kvalificerad science park har utvecklat många företag. Videums devis “Idéer föds när människor möts” har bekräftats gälla i verkliga livet.

Videum tar två steg framåt. Första steget är att bygga hus. Hus “Echo” har redan börjat byggas. “Teknikens hus” ska börja projekteras. Ett hus “Charlie”, med interstruktur för gemensamma mötesplatser, hoppas vi snart kunna bygga.

Som ett andra steg menar jag att Videum ska utvecklas för att på bästa sätt ta vara på förändringar i omvärlden. Hittills har lärosäten med teknisk, medicinsk och naturvetenskaplig profil haft lätt tillgänglig marknad för kommersialisering av sin kunskapsutveckling. Utvecklingen nu pekar på att Linnéuniversitetets profil blir allt mer gynnsam för kommersialisering och tillämpning. Utveckling av välfärdssektorn, kvalitetsutveckling av skolan, trygghet i samhällsplaneringen, strukturomvandling av sjukvård, omvårdnad och omsorg, e-hälsa, ny teknik i boenden, hållbart byggande med trä och glas för humana miljöer, hälsoekonomi är några exempel där Linnéuniversitetet och Videum Science Park kommer att ha allt större möjligheter.

Styrelsen för Videum kommer att ta två steg framåt för att sammanföra människor i universitet, näringsliv och det offentliga samhället för gemensam utveckling. Men först kommer sommaren som är naturens instrument för att återskapa energi och kreativitet. Unna dig att ta vara på den! God sommar önskar jag er alla!

Olle Sandahl
ordförande i styrelsen för Videum