Ett steg närmare att bli en europeisk digital innovationshubb

För att Europa ska förbli konkurrenskraftigt internationellt måste alla kunna dra nytta av den digitala transformationen. Genom att bygga ett europeiskt nätverk av digitala innovationshubbar (EDIH) vill EU-kommissionen hjälpa företag att förbättra sina processer, produkter och tjänster genom användning av digital teknik.

De europeiska hubbarna ska stärka den digitala kompetensen för sina regioners små och medelstora företag och offentlig sektor, men också dela erfarenheter och kompetenser med övriga hubbar på nationell och europeisk nivå.

Sydsvenskt samarbete
Videum Science Park ingår nu i en, av innovationsmyndigheten Vinnova och regeringen utsedd, sydsvensk hubb (DigIT Hub) med potential att få bli en europeisk digital innovationshubb. Matchmaking, utlysning och ansökan på EU-nivå sker under 2021.

Fokus och inriktning
Som en europeisk digital innovationshubb kommer DigIT Hub att fokusera på att erbjuda utbildning, aktiviteter och testmiljöer inom artificiell intelligens, high performance computing och cybersäkerhet riktade mot små och medelstora företag samt offentlig sektor i södra Sverige. Inriktningen kommer att vara det smarta samhället, tillverkningsindustri och avancerade material.

Vi bidrar med en unik miljö för virtual reality, ett innovationslabb och erfarenhet att arrangera aktiviteter i nära samarbete mellan näringsliv, akademi och offentlig sektor.