Mionix tillbaka till rötterna  i Videum Science Park

Mionix tillbaka till rötterna i Videum Science Park

Nedslag i Videum Science Park

Mionix utvecklar och tillverkar gamingutrustning för amatörer och proffsspelare med högsta krav på prestanda och utformning. Efter företagets uppstart i Företagsfabriken och Videum Science Park 2007–2012 följde utsvävning i såväl produkter som kontorsadress. Nu är Mionix tillbaka i Videum Science Park med en återigen fokuserad produktportfölj och fokus på sin kärnverksamhet.

Peter Nygren är grundare och återinträdd interim VD efter att han satsat i annan bransch under några år. När Mionix återkom till Videum Science Park i början av 2020 var det i ett kontor på 20 kvadratmeter och två anställda, men under hösten växlar man upp till 100 kvadratmeter för att rymma de tre nyrekryteringar som är på gång.

- Vårt nya större kontor är en investering i att skapa en riktigt bra miljö och arbetsplats, vilket jag tror är viktigt om man ska behålla duktig personal, beskriver Peter som nöjt berättar om inköpet av unika möbler från ett möbelföretag som la ner ett att sina kontor.

Peter ser stora utvecklingsmöjligheter för Mionix i Videum Science Park i allt från nyttjande av teknik i labbmiljöerna till de viktiga sociala sammanhangen där man kan möta andra bolag som man kan ha nytta av.

- Mionix har en riktigt bra ägarbas idag och har fått in mycket nytt kapital och mer på gång, så visionen för Mionix är att ta 23 % av världsmarknaden och omsätta ½ miljard inom 5 år, säger Peter.

I oktober planeras släpp av ny hemsida och lansering av nya produkter såsom möss, tangentbord, headset och musmattor.

- En bra arbetsdag är när jag får undan mycket från att-göra-listan, men ändå kan få in en social kaffepaus däremellan, avslutar Peter.

VIDEUM AB - ett utvecklingsbolag, en science park och ett fastighetsbolag i teknisk framkant.

Videum är ett kommunalt utvecklingsbolag som verkar för att på olika sätt skapa en dynamisk kunskapsmiljö för företag, studenter och forskning på campusområdet i Växjö. Detta gör vi på två sätt. Det första är att Videum äger, driver och utvecklar Videum Science Park. Här finns både stora och små företag, institut och organisationer som hyresgäster. Videum Science Park erbjuder tillträde till nätverk som öppnar nya affärsmöjligheter.

Det andra är att Videum äger och förvaltar 100 000 kvm fastighetsyta och Linnéuniversitetet är den i särklass största hyresgästen. Fastigheterna präglas av modern arkitektur och flexibla lokaler, men även av något så unikt som att vi äger ett eget slott. Runt om på campus och i Videum Science Park, inom- och utomhus, finns en stor mängd permanenta konstverk i en vacker grön miljö.