Finansiering klar för projekt kring science park-samarbete och internationell etablering

Videum Science Park har beviljats finansiering av ett projekt inom VINNOVAs/SISPs program Innovationsexcellens. Genom projektet vill deltagarna komma fram till en modell för samverkan mellan sex science parks, underlätta för internationell etablering och utveckla samarbete såväl för näringsliv som för akademi mellan de aktuella regionerna.

I projektet ”Business for development in academia and industry – ett interregionalt samarbete för internationell etablering” deltar Innovationskontoret Fyrklövern (Karlstad Universitet, Linnéuniversitetet, Mittuniversitetet, Örebro Universitet), Kalmar Science Park, Karlstad Innovation Park, Mid Sweden Science Park, Åkroken Science Park, Örebro Science Park samt Videum Science Park.

Det är till nytta för både lärosätena och science parkerna att det finns internationellt starka företag i regionerna. De ökar attraktionskraften vid rekrytering av både studenter och kompetent personal.

-  Vi börjar med att studera varandras miljöer och dela erfarenheter för att sedan nyttja varandras styrkeområden när vi vänder oss utanför landets gränser, säger Stefan Uppman som är ansvarig för projektet för Videum Science Park. Vi har i projektet avgränsat det internationella samarbetet till Tyskland där vi sett stor potential att utveckla kontakterna. Genom att kartlägga de internationella kontakter som redan finns, inom science parkerna och lärosätena kommer vi att välja ut de bästa regioner i Tyskland för studiebesök och framtida samarbeten. Sådana samarbeten skulle kunna vara praktik och utbyten, men även ett sätt för forskare och studenter som startar eget samt befintliga företag att enklare och snabbare nå ut på en internationell marknad, förklarar Stefan.

Projektet, som startade 30 januari 2014 och avslutas i december 2014, beviljades ett bidrag om 250 000 kr för bland annat projektträffar inom Sverige och studieresa till Tyskland.

VIDEUM AB - ett utvecklingsbolag, en science park och ett fastighetsbolag i teknisk framkant.

Videum är ett kommunalt utvecklingsbolag som verkar för att på olika sätt skapa en dynamisk kunskapsmiljö för företag, studenter och forskning på campusområdet i Växjö. Detta gör vi på två sätt. Det första är att Videum förvaltar 111 700 kvm fastighetsyta och Linnéuniversitetet är den i särklass största hyresgästen. Fastigheterna präglas av modern arkitektur och flexibla lokaler, men även av något så unikt som att vi äger ett eget slott. Runt om på campus och i Videum Science Park, inom- och utomhus, finns en stor mängd permanenta konstverk i en vacker grön miljö.

Det andra är att Videum äger, driver och utvecklar Videum Science Park. Här finns både stora och små företag, institut och organisationer som hyresgäster, sammanlagt runt 110 och över 600 arbetstillfällen. Videum Science Park erbjuder tillträde till nätverk som öppnar nya affärsmöjligheter.