Innovationslänken - nytt projektnamn som förtydligar

Innovationslänken för IT och industri i Kronoberg blir namnet på det samverkansprojekt mellan Videum Science Park, Campus Ljungby och Linnéuniversitetet som nu har startats upp.

- Vi ville innan vi påbörjar vår uppsökande verksamhet sätta ett namn som tydliggör vår roll och för vem vi finns till, förklarar projektledare Jesper Lindahl och berättar att i ansökan för projektmedel hos Region Kronoberg och Europeiska regionala utvecklingsfonden användes arbetsnamnet ”Små- och medelstora företags tillgång till teknik och forskning för ökad konkurrenskraft”, och det är alltså samma projekt detta handlar om.

Målet med projektet är ökad innovation bland små och medelstora företag inom IT och industri i Kronobergs län i syfte att nå ökad produktion och tillväxt.

Förstudien till projektet visade att en stor andel företag inte infört några innovationer de senaste 3 åren och att endast ett mindre antal samarbetat med akademi under de senaste 12 månaderna. Det saknas i många fall satsningar på forskning och utveckling (FoU) samt innovationsarenor. En stor andel företag uttryckte sig i förstudien positiva inför samarbete med universitetet för att driva innovation i sin egen verksamhet. För att få fler satsningar inom FoU kommer Innovationslänken därför att verka för mer samarbete mellan branscherna IKT (IT), industri och akademi.

Inom projektet har de tre drivande parterna ett gemensamt ansvar, men det finns ändå tydliga områden där de var och en blir den tydligaste bryggan och starkaste länken. Videum Science Park blir starkaste länken mot företag inom it/ikt. Campus Ljungby tar samma position för industriföretagen och Linnéuniversitetet blir länken mot studenter och forskare.

Projektet Innovationslänken för IT och industri i Kronoberg drivs av Videum Science Park, Campus Ljungby och Linnéuniversitetet med medel från Europeiska regionala utvecklingsfonden och Region Kronoberg.

• linnéuniversitetet

VIDEUM AB - ett utvecklingsbolag, en science park och ett fastighetsbolag i teknisk framkant.

Videum är ett kommunalt utvecklingsbolag som verkar för att på olika sätt skapa en dynamisk kunskapsmiljö för företag, studenter och forskning på campusområdet i Växjö. Detta gör vi på två sätt. Det första är att Videum äger, driver och utvecklar Videum Science Park. Här finns både stora och små företag, institut och organisationer som hyresgäster. Videum Science Park erbjuder tillträde till nätverk som öppnar nya affärsmöjligheter.

Det andra är att Videum äger och förvaltar 100 000 kvm fastighetsyta och Linnéuniversitetet är den i särklass största hyresgästen. Fastigheterna präglas av modern arkitektur och flexibla lokaler, men även av något så unikt som att vi äger ett eget slott. Runt om på campus och i Videum Science Park, inom- och utomhus, finns en stor mängd permanenta konstverk i en vacker grön miljö.