Ny mobilapp anknyter studenter på Linnéuniversitetet

Nordic Digital Ventures AB är en startup baserad i Växjö som är grundat av studenter från Linnéuniversitet. De har skapat en ny applikation, “inCampus”, med syfte att koppla samman studenter som bor tillsammans på campus med studentorganisationer och nationer, studentunionen, universitetet, samt näringslivet i området. Appen har genererat stort intresse bland studenter och hela ekosystemet i campusområdet.

“Som en student på universitet så påbörjas ett helt nytt och spännande kapitel i ditt liv: du ska flytta till en ny omgivning, träffa nya kompisar, fixa bostad, hitta fester och evenemang runt omkring, och du är säkert nyfiken på att utforska den nya staden som du precis flyttat till. Numera tar det flera veckor och även månader för en ny student att anpassa sig till den nya universitets omgivningen fullt ut. Vi har skapat möjligheten för studenten att greja med allt detta på deras första dag eller även innan de flyttar till campus. Detta har vi gjort möjligt genom att använda oss av tidigare erfarenhet inom entreprenörskap, granskning av den existerande efterfrågan bland studenter på campus, kunskap om den nuvarande generationens förtjusning i digitala plattformar, med en smak av innovation.” Detta säger Alireza Hajilou, med grundare och VD på Nordic Digital Ventures AB.

Pooya Yousefi är medgrundare av appen och är huvudansvarig för marknadsöring och CMO i företaget. Enligt honom så fyller appen ett stort tomrum: “Visst, det finns Facebook grupper som är populära bland studenter and ja, nationer och student associationer är snabba på att meddela om event i deras grupper, men problemet är att det inte finns en sammanknuten plattform där studenter kan klicka på en skärm och bli kopplad till allt om deras campus. inCampus raderar mycket stress som man har när man måste söka sig till allt runt om genom olika plattformar och ger dig allt på en och samma mobilskärm!”

Simon Hellberg-Zarders jobbar med marknadsföring för inCampus och läser till en masters i marknadsföring på LNU. Under en längre tid i USA erhöll han erfarenhet om hur universitetslivet ser ut på andra sidan Atlanten vilket har varit värdefullt för företaget. Han tycker att appen är unik och har god tillväxtpotential. Han nämner att, “en av mest praktiska funktionerna är att studenter har möjlighet att svara på enkäter om deras attityd och åsikter kring upplevelsen på universitet i alla dess former så att beslutstagare på universitet kommer att ha möjlighet att veta vad studenter egentligen tycker och tänker om olika saker rörande universitetslivet. inCampus har all information du behöver för en skön universitets upplevelse och så har du även möjlighet att få erbjudanden från intressanta företag runt om campus och i Växjö city.”

“I have been involved in several working groups on the future of Växjö as a city. And almost always our discussion boils down to that Växjö is strong on two key aspects: student community and entrepreneurship. With the inCampus app we have bridged these two aspects! It is an app for students in Växjö and it has been founded by student entrepreneurs in Växjö. And hold your breath, from Växjö we plan to expand to Kalmar and then the rest of Sweden.” says Naimul Abd, co-founder and Chairman of the Board.

Alexander Axelay har studerat på LNU i flera år och var en av vinnarna av en tävling som inCampus utförde på sociala medier säger att, “Jag tycker om att appen erbjuder en köp och sälj funktion samt att mycket information som kontinuerligt postas på områdets diverse anslagstavlor kan istället implementeras i appen!

Emma Johansson är verksamhetschef för Drivhuset Växjö, och hon tycker att inCampus är en spännande ide. “Här på Drivhuset har vi som mål att stötta studentdrivna entreprenörs satsningar. inCampus teamet har varit i kontakt med oss i flera månader under utvecklingen av projektet och de utgår från Videum Kreativ Arena som en del av Drivhusets support program för student entreprenörer. Vi önskar dem allt gott med appen och hoppas att de kan vara en inspirationskälla för andra studenter som vill satsa på entreprenörskap.

inCampus finns att ladda ner på iOS, Android, Blackberry, webbplattformen och ni hittar dem på www.incampus.se. Nordic Digital Ventures AB (www.ndvab.se) är ett företag i samarbete med Drivhuset Växjö och arbetar i Videum Science Park. Detta är ett joint-venture mellan två aktiebolag som fokuserar på innovativa lösningar: Linne Innovation AB and Minnovax AB.

För mer information, kontakta:
Simon Hellberg-Zarders
marketing@incampus.se

inCampus är hyresgäst på Videum Creative Arena i Videum Science Park, Växjö.

• linnéuniversitetet

VIDEUM AB - ett utvecklingsbolag, en science park och ett fastighetsbolag i teknisk framkant

Videum är ett kommunalt utvecklingsbolag som verkar för att på olika sätt skapa en dynamisk kunskapsmiljö för företag, studenter och forskning på campusområdet i Växjö. Detta gör vi på två sätt. Det första är att Videum äger, driver och utvecklar Videum Science Park. Här finns både stora och små företag, institut och organisationer som hyresgäster. Videum Science Park erbjuder tillträde till nätverk som öppnar nya affärsmöjligheter.

Det andra är att Videum äger och förvaltar 100 000 kvm fastighetsyta och Linnéuniversitetet är den i särklass största hyresgästen. Fastigheterna präglas av modern arkitektur och flexibla lokaler, men även av något så unikt som att vi äger ett eget slott. Runt om på campus och i Videum Science Park, inom- och utomhus, finns en stor mängd permanenta konstverk i en vacker grön miljö.