Nyföretagandet växer och ger pengar tillbaka

Kronobergs län har en hög sysselsättningsgrad och satsade skattepengar i nyföretagande inom Inkubatorn ger mångdubbelt tillbaka till samhället. I en tid med svarta rubriker om uppsägningar och konkurser visar Kronoberg fortsatt på en hög sysselsättningsgrad och varje år träffar Inkubatorn i Kronoberg AB runt 60 nystartade företag.

- I regionen finns en stark drivkraft, säger Helena Collin som är VD för Inkubatorn i Kronoberg, och vi har under året haft 16 företag i inkubatorsprocessen. Vi satsar på bra idéer med tillväxtpotential vilket nu även visar sig positivt rent statistiskt. Aktuella siffror visar nämligen att för varje satsad skattekrona i vår inkubator under 2011 har samhället fått närmare 4 kronor tillbaka! Från att man började mäta på detta sätt har vi ökat vårt ROI – Return of Investment - genom att utveckla vår verksamhet mycket och hittat bra arbetsformer för att hjälpa våra företag. Vi satsar såklart på att passera 5 kronor redan nästa år, avslutar Helena.

Skattebaserad ROI för Inkubatorn i Kronoberg AB
2009 – 1,14          2010 – 2,57          2011 – 3,83

Siffrorna kommer från Innovationsbrons rapporteringsverktyg Fokus Analys som mäter utvecklingen av såväl inkubatorer som inkubatorsföretag.

Prisade inkubatorsföretag
Ännu ett kvitto på att Inkubatorn i Kronoberg jobbar på rätt sätt är uppmärksamheten som företagen fått under året. På årets Innovationshelg – Midweek var WEGAA AB med som innovativt inspel i programmet och de har fått stor uppmärksamhet för såväl sina produkter som det goda exemplet för att få fler kvinnor från landstingsvärlden att satsa på företagande. Under innovationshelgen delades även priser ut till framgångsrika entreprenörer i länet. Två av vinnarna finns hos Inkubatorn i Kronoberg:
”Årets unga innovatör” – Gustav Möller, Benevita Friskvård/Kryast.se
”Årets innovatör” – Solutions för tomorrow AB

Även inkubatorsföretaget E-maintenance Sweden AB har prisats under hösten med ”Växjö kommuns uppfinnarpris 2011”.

Goda relationer med IBM
Under de senaste åren har även Inkubatorn i Kronoberg etablerat en god kontakt med det globala informationsbehandlingsföretaget IBM. Dels var IBM huvudsponsor under Inkday 2011, dels planeras ett framtida samarbete i entreprenörstävlingen SmartCamp. Som första svenska är inkubatorns VD nästa vecka inbjuden att vara mentor under SmartCamp i Berlin 13-14 november.

Vi ser allt detta sammantaget som goda bevis på att Inkubatorn i Kronoberg är en effektiv, uppskattad och professionell ”tillväxtfabrik”, med ett viktigt uppdrag för regionens framtida tillväxt.

Inkubatorn och Videum
Inkubatorns uppdrag är att satsa på kunskapsintensiva företag och verksamheter. Målet är att göra dem till framgångsrika företag. Videum är tredjedelsägare till Inkubatorn i Kronoberg, vid sidan av Linneus University Development och Regionförbundet södra Småland. Uppgiften är att stötta och vara en aktiv ägare som i samråd med övriga ägare och styrelsen arbetar för en framgångsrik verksamhet. Merparten av inkubatorsföretagen har sina kontor inom Videum Science Park. Videum ägs av Växjö kommun och har visionen att skapa regionens främsta miljö för kunskaps- och tillväxtföretag. Inkubatorn är såklart en viktig del i detta.