​Rekordstort intresse för forskning om tidsläckage

Svenska företag blöder tid och tidsläckage förekommer överallt i dagens tjänstesamhälle. Trots datorstöd, modern projektstyrning och noggrann ekonomiuppföljning har själva tiden visat sig svår att fånga. Det gör att det är mycket vanligt med förseningar, köer och väntetider. De planerade resultaten är oftast mindre än planerade, vinsten lägre, och arbetet tog längre tid att genomföra än man tänkt sig.

Fredagen den 17 november talar Dr. Fabian von Schéele från Informatikinstitutionen vid Linnéuniversitetet på en forskarlunch i Videum Science Park och intresset för detta ämne är rekordstort. Forskarlunchen var fullbokad redan tre veckor innan sista anmälningsdag. von Schéele har forskat på problemen med tidsläckage i två decennier och har utvecklat ett digitalt stöd för att kvalitetssäkra tid. På forskarlunchen talar han om hur man undviker tidsläckage och kommer att visa exempel på företag som i verkligheten fördubblat sitt årsresultat genom kvalitetsstyrning av tid.

Forskarlunchen är denna gång en del av programmet under Global Entrepreneurship Week och ordnas av Videum Science Park tillsammans med Linnéuniversitetet. Syftet med forskarluncherna är att synliggöra forskning och knyta kontakter för att hitta synergieffekter mellan forskningsprojekt och näringsliv. Kanske ges det just denna dag uppslag till nya intressanta samarbeten?

Media är välkomna att närvara.

TID klockan 12.00-13.30
(Föreläsningen börjar 12.00 och följs av lunch för anmälda deltagare.)
PLATS Hus Echo, Videum Science Park, Framtidsvägen 18, Växjö

För de som inte kan komma på Videums forskarlunch meddelar von Schéele att kvalitetsstyrning av tid och det digitala stödet för styrning av tid demonstreras på Kvalitetsmässan i Göteborg den 14–16 november. Fabian von Schéele kommer då att kunna kontaktas i monter B00:05.

VIDEUM AB - ett utvecklingsbolag, en science park och ett fastighetsbolag i teknisk framkant

Videum är ett kommunalt utvecklingsbolag som verkar för att på olika sätt skapa en dynamisk kunskapsmiljö för företag, studenter och forskning på campusområdet i Växjö. Detta gör vi på två sätt. Det första är att Videum äger, driver och utvecklar Videum Science Park. Här finns både stora och små företag, institut och organisationer som hyresgäster. Videum Science Park erbjuder tillträde till nätverk som öppnar nya affärsmöjligheter.

Det andra är att Videum äger och förvaltar 100 000 kvm fastighetsyta och Linnéuniversitetet är den i särklass största hyresgästen. Fastigheterna präglas av modern arkitektur och flexibla lokaler, men även av något så unikt som att vi äger ett eget slott. Runt om på campus och i Videum Science Park, inom- och utomhus, finns en stor mängd permanenta konstverk i en vacker grön miljö.