Växjö Linnæus Science Park i nätverk som matchar ukrainska talanger med regionens företag

Vinnova gav 2021 Linköping Science Park det nationella uppdraget att öka insatserna för att nå fler kvalificerade matchningar mellan internationell talang och svenska arbetsgivare. Inom det projektet ges nu möjlighet att med artificiell intelligens (AI) matcha ukrainska talanger med företagens kompetensbehov.

Växjö Linnæus Science Park vill bidra i projektet och uppmanar nu hela sitt nätverk och alla regionens företag med behov av digital/tech/it-kompetens att registrera sin profil för matchning. Efter AI-matchningen godkänner parterna varandra och ett kortare digitalt möte hålls för att skapa en relation som sedan kan övergå i en rekryteringsprocess hos företaget.

-Att skapa möjligheter för ukrainska flyktingar att komma i arbete och våra företagare att få tag på arbetskraft är win-win. Genom vårt engagemang i SISP har nu Växjö kommuns science park-bolag en viktig uppgift att vara en länk mellan företag och flyktingar. Det handlar framförallt om att nå regionens kunskapsintensiva företag med information kring möjligheten med AI-matchning för att hitta ukrainska talanger, säger Anna Tenje som är kommunstyrelsens ordförande och styrelsemedlem i Växjö Linnæus Science Park.

Branschorganisationen Sveriges inkubatorer och science parks (SISP) och dess medlemmar utgör en viktig infrastruktur i innovationssverige. Medlemmarna har stora nätverk och kontakter med företag som står för den större delen av Sveriges sysselsättningsgrad.

Växjö Linnæus uppmaning till företagare i regionen >>
    Läs mer om initiativet på Linköping Science Parks webbplats >>
    Swedish Incubators and Science Parks in solidarity with Ukraine >>

Anna Tenje, kommunstyrelsens ordförande Växjö kommun
    anna.tenje@vaxjo.se, 070-983 44 16

Fredrik Lindblad, VD Växjö Linnæus Science Park och näringslivschef Växjö kommun
    fredrik.lindblad@vaxjo.se, 0470-414 02

• växjö kommun

Om Växjö Linnæus Science Park och Videum
    Växjö Linnæus Science Park är sedan 1 januari 2022 ett helt nytt bolag inom Växjö kommunkoncern. Tidigare drevs science park-verksamheten av Videum AB som fortsatt är fastighetsägare och hyresvärd för science parkens kontor och labbmiljöer.