Videum har 10 år med diplomering enligt Svensk Miljöbas

Videum AB har visat sig fortsatt möta alla krav i Svensk Miljöbas genom en förnyad diplomering. Arbetet med miljöledningssystemet har bidragit till ett systematiskt arbete där Videum identifierar sin miljöpåverkan och vad som kan göras för att minimera dessa. Första gången Videum miljödiplomerades var 2010.

- Under året som gått har vi bland annat jobbat hårt med injusteringen av värmen i en stor fastighet på 9 600 kvadratmeter för Linnéuniversitetet. Energibehovet har sänkts med ca 15 % och inomhusklimatet har förbättrats avsevärt, berättar Tina Färdigh som är miljösamordnare för Videum AB.

Som en följd av coronapandemin har flera kunskapsaktiviteter i Videum Science Park ställt om till digitala föreläsningar, vilket bidragit till ett minskat resande. Videum ser framåt att erfarenheten och kunskapsklivet kring digitala möten gör att man även framöver kommer kunna erbjuda fler hybridmöten där deltagarna kan välja att delta på plats eller på distans. På så sätt finns möjligheten för varje individ att hålla nere sitt resande utan att avstå deltagande i inspirerande kunskapsaktiviteter.

• växjö
    • miljödiplom

VIDEUM AB - ett utvecklingsbolag, en science park och ett fastighetsbolag i teknisk framkant.

Videum är ett kommunalt utvecklingsbolag som verkar för att på olika sätt skapa en dynamisk kunskapsmiljö för företag, studenter och forskning på campusområdet i Växjö. Detta gör vi på två sätt. Det första är att Videum äger, driver och utvecklar Videum Science Park. Här finns både stora och små företag, institut och organisationer som hyresgäster. Videum Science Park erbjuder tillträde till nätverk som öppnar nya affärsmöjligheter.

Det andra är att Videum äger och förvaltar 100 000 kvm fastighetsyta och Linnéuniversitetet är den i särklass största hyresgästen. Fastigheterna präglas av modern arkitektur och flexibla lokaler, men även av något så unikt som att vi äger ett eget slott. Runt om på campus och i Videum Science Park, inom- och utomhus, finns en stor mängd permanenta konstverk i en vacker grön miljö.

Tina Färdigh

teknisk administratör/ miljösamordnare 0470 72 33 23