Videums styrelse godkänner försäljning av Kvarteret Forskaren

På Videums styrelsemöte den 15 oktober 2014 godkändes förslaget om en försäljning av delar av Kvarteret Forskaren på P G Vejdes väg. Detta som ett första steg närmare visionen om en samlad science park i Kvarteret Uppfinnaren på Framtidsvägen.

Nästa steg är att Växjöbostäders styrelse under kommande vecka tar upp frågan om köp för beslut. Tidigare har de både kommunala bolagens vd:ar David Svensson (Videum) och Maria Säterdal (Växjöbostäder) presenterat försäljning/köp för kommunalrådsberedningen. Därifrån fick man klartecken att gå vidare med affären som alltså ännu inte är fullbordad, men det första viktiga styrelsebeslutet är taget genom att Videums styrelse sagt ja till försäljning.

En lång rad beslut väntar innan försäljningen är genomförd, såsom godkännande i VKAB och kommunfullmäktige. Om den kalkylerade tidsplanen håller lämnar Videum med hyresgäster fastigheten vid semestertid 2015, och under förutsättning att investeringsbeslut tas i Växjöbostäders styrelse, påbörjas då även ombyggnationen från kontorslokaler till studentbostäder.

Full fokus på vision Charlie
Videums vision om en samlad science park innehåller en nybyggnation i form av hus Charlie som länkar samman de befintliga husen Alpha, Bravo och Delta. Något beslut om den byggnationen är ännu inte taget, men Videum kommer att lägga fullt fokus på detta så fort försäljningen av Kvarteret Forskaren är avslutad.

VIDEUM AB - ett utvecklingsbolag, en science park och ett fastighetsbolag i teknisk framkant.

Videum är ett kommunalt utvecklingsbolag som verkar för att på olika sätt skapa en dynamisk kunskapsmiljö för företag, studenter och forskning på campusområdet i Växjö. Detta gör vi på två sätt. Det första är att Videum förvaltar 111 700 kvm fastighetsyta och Linnéuniversitetet är den i särklass största hyresgästen. Fastigheterna präglas av modern arkitektur och flexibla lokaler, men även av något så unikt som att vi äger ett eget slott. Runt om på campus och i Videum Science Park, inom- och utomhus, finns en stor mängd permanenta konstverk i en vacker grön miljö.

Det andra är att Videum äger, driver och utvecklar Videum Science Park. Här finns både stora och små företag, institut och organisationer som hyresgäster, sammanlagt runt 100 och över 600 arbetstillfällen. Videum Science Park erbjuder tillträde till nätverk som öppnar nya affärsmöjligheter.