Viessmann, Miele och GROHE i dialog om framtidens smarta hem

Viessmann har tillsammans med GROHE och Miele inlett ett samarbete inom ”Intelligent Living”. Syftet är att utveckla produkter som innebär att digitaliseringen av vardagslivet blir verkligt och meningsfullt för användaren.

2030 förväntas antalet sensorer och enheter som är anslutna till IoT, the Internet of Things, öka till cirka 125 miljarder världen över. I mars träffades ledarna för tre stora globala aktörer, för ett toppmöte, vid ISH-mässan i Frankfurt. Mötet innebär starten på en fortsatt branschdialog mellan GROHE, Miele och Viessmann.

- Kunderna ser inte längre Smart Home-enheter som leksaker, utan förväntar sig intelligenta lösningar som kan tillföra både nytta och inspiration. Det är hög tid att kombinera de digitala och fysiska dimensionerna i hemmet på ett sätt som skapar verkligt mervärde för kunden, menar GROHEs vd Michael Rauterkus, Mieles marknadsförings- och försäljningschef Axel Kniehl och Viessmanns koncernchef Max Viessmann.

Minskade koldioxidutsläpp

För familjeägda Viessmann är minskningen av koldioxidutsläpp av största vikt och företaget har gått från att enbart tillverka värmesystem till att bli en leverantör av integrerade HVAC-lösningar för ett optimalt inomhusklimat.

- Om du ersätter ditt värmesystem med en modern Viessmann-lösning kan du, i dag, förbättra du ditt hushålls CO2-balans med i genomsnitt ett ton per år, förklarar Max Viessmann. Tillsammans med Miele och GROHE bildar vi ett bra lag eftersom vi alla strävar efter ett högre mål: att utveckla nya och revolutionerande lösningar för kommande generationers hem.

Smart ugn skickar bilder på tillagningsprocessen

Miele har bland annat lanserat en så kallad dialogugn med en helt ny teknik som anpassar tillagningen till varje råvara. Den nya generationen ugnar kan också skicka färgbilder i HD-kvalitet till en smartphone eller surfplatta och med bara ett klick kan användarna kontrollera sin maträtt via skärmen och justera tillagningsprocessen

- Framtiden inom Intelligent Living är inte bara att utveckla enastående produkter, utan också att skapa inspirerande upplevelser för användarna. Nya produkter och tjänster måste ha fokus vara på kundfördelarna och bygga på en enkel applikation, säger Axel Kniehl, Miele.

Intelligent vattenskydd

GROHEs vd Michael Rauterkus förklarar att han lägger lika mycket tid på företagets digitala verksamhet som han gör på traditionella affärsområden. Att lyssna är avgörande, menar han, liksom att vara öppen för andra idéer, erfarenheter och åsikter.

För två år sedan, på ISH, lanserades det intelligenta vattenskyddssystemet GROHE Sense för att förhindra vattenskador.

- Vi var, redan från början, övertygade om att vår nya produkt skulle bli mycket populär hos slutanvändare. Nu samarbetar vi med flera försäkringsbolag för att tillhandahålla enheter till tusentals kunder och kan på så sätt bidra till minskade kostnader för vattenskador, säger Michael Rauterkus.

Tydligt budskap

Achim Berg, Bitkoms COO, fungerade som moderator vid mötet med GROHE, Miele och Viessmann. Han lyfte fram den exceptionella potentialen i digitaliseringen och levererade ett tydligt budskap:

- Den digitala omvandlingen av ett företag kan endast drivas av verkställande direktör. Det kan inte delegeras. Om du inte anpassar ditt företag till digitaliseringen kommer du att få allvarliga problem.