Äntligen på väg och Måns Möller öppnade loppis på Arlanda!

Äntligen på väg och Måns Möller öppnade loppis på Arlanda!

Måns Möller öppnade loppis på Arlanda!

”Ja men flaskan är ju tom” urskuldade sig Måns Möller.

”Öppna väskan” löd repliken från den barske säkerhetskontrollanten. En order som innebar att säkerhetskontrollen på Arlanda på bara några få sekunder förvandlades till något som påminde om loppmarknaden i Svenstavik en tidig söndagseftermiddag i mitten av juli. Och mycket riktigt, säkerhetskontrollanten hade rätt. Det fanns faktiskt en halvdrucken vattenflaska gömd i ett av sidofacken.

Det kan vara ett helt företag att även i normala fall packa sina väskor inför en långresa. Lägg då till sju stora cykelkartonger plus ett berg av energidrycker, cykelkläder, medicinsk utrustning, dunjackor, reservdelar samt kamerautrustning, och uppgiften blir genast lika tuff som en grekisk budgetförhandling. I slutänden vill man ju undvika den kostsamma manövern med att checka in ett extrabagage.

Det sju personer stora teamet FastestxEurope löste emellertid uppgiften på ett tillfredsställande sätt och redan efter trettio minuters holmgång med den gemensamma utrustningen så var varje liten luftficka i gruppens väskor ett minne blott. Handbaggagen var också fyllda, ett faktum som alltså även säkerhetspersonalen på Arlanda senare kunde konstatera…

Efter två timmar i luften mellanlandade teamet i Moskva. En närkontakt med den ryska huvudstaden som gick utmärkt, förutom att gruppens egyptiske/amerikanske medlem Helmy Elsaeed fick en extra liten pratstund med den ryska immigrationen.

Det var Helmys sprillans nya amerikanska pass med två svenska stämplar som förbryllade passkontrollanterna. Det var i alla fall ryssarnas egen förklaring, men i själva verket handlade det ju naturligtvis om att de vill behålla Helmy lite längre för att lyssna på egyptierns fantastiska historier från cykelvägarna.

Svärmorsdrömmen Helmy har ju bl.a. genomkorsat Europa från norr till söder på cykel och han har därmed antagligen sett mer av Sverige än vad de flesta svenskar har gjort. Han har bl.a. besökt världens äldsta träd, en skapelse som finns i mellersta Sverige.

Det blev en lång dag för Team FastestXEurope, men nu har gruppen landat i Ufa vid foten av Uralbergen, Europas östligaste punkt. Cyklarna ska nu skruvas ihop och testköras innan teamet på söndag morgon inleder sitt världsrekordförsök mot slutmålet Cabo da Roca i Portugal. Om det är risk för att Måns säljer sin cykel på loppis? Inte en chans, Måns är enormt laddad för den kommande uppgiften.

Snart bär det iväg !