Tack till dagens sponsorer Björkén Architects  och  Johan Kullman privat
ETAPP 7: LIPETSK – VTORAYA 223 KM

FASTESTXEUROPE ELLER FATESTXEUROPE..?

”Efter den här måltiden kommer vi ju bli fatest across Europe, inte fastest!”konstaterade en av cykelteamets medlemmar bekymrat när han såg den buffé av kolesterolmissiler som låg utspridda över de två borden inne på McDonalds i utkanten av den ryska storstaden Jelets.

Det var efter 90 km av den sjunde dagsetappen av världsrekordförsöket genom Europa som den välbekanta skylten dök upp framför cyklisterna, det gula M:et mot den röda bakgrunden: McDonalds.

I normala fall har cykelteamet haft en mycket god disciplin med depåstopp var femtionde kilometer och lunchbreak vid 100 km. Skylten med det gyllene M:et triggade emellertid igång ett behov som inte gick att hejda och även om Putin hade placerat ut hela Röda Armen framför entrén till snabbmatsrestaurangen så hade gruppen bestämt sig för var dagens lunch skulle ätas.

”Köp fem Big Mac meal + fem extra Big Mac” skrek Måns Möller ut sin order från cykelsadeln till följebilen. Det låg nu alltså på serviceteamets ansvar att åka i förväg för att ro beställningen i hamn.

Att beställa hamburgare ute på den ryska landsbygden hör emellertid inte till de allra enklaste uppgifterna man kan ta sig an, tillgången på engelsk språkbegåvning är ju väldigt begränsad i den här delen av landet.

Trots en fem minuter lång diskussion, ibland hätsk, ibland pedagogisk, blev resultatet ändå inte det som serviceteamet önskade. Istället för fem meal och fem extra burgare, dök det nämligen upp tolv (!) Big Mac Meal upp framför de förvånade cyklisterna.

Team FastestXEurope uppskattade naturligtvis överskottet på kalorier, men den allra gladaste var utan tvekan ägaren av McDonalds i Jelets. En ung man som såg alla rubel ramla ner i årsomsättningen, och av den anledningen ville ta en selfie med sina långväga gäster. Lagets coach, Christer Skog, fick dessutom signera den gästbok som alltid kom fram vid de speciella tillfällen då prominenta gäster passerade snabbmatsrestaurangen. Har ens Makarov, Krutov, Larionov, Kasatonov och Fetisov fått den äran..? Tveksamt.

I och med dagens vindpinade etapp genom södra Ryssland så har Team FastestXEurope lagt 1500 km bakom sig på sju dagar. Under nästa etapp väntar ännu mer motvind, men kanske även nya frestelser..?

Tack till alla er som swishar och stöttar oss med bidrag!
Vill du stötta oss läs mer hur du gör på vår hemsida Viggofoundation

Den 18 juni går vi i mål OM vi klarar Världsrekordförsöket !

Följ oss här eller på våra sociala medier:

Följ Måns Möller Live här via GPS

Vill ni komma i kontakt med gänget för en on the road intervju hör av er till:
Helene Wigren PR & Beyond 070-7527605 eller helene.wigren@prbeyond.se