Foto Marcus Möller

MÅNS MÖLLER PÅKÖRD AV LASTBIL!

Tack till dagens sponsor Hotel Plaza Västerå, läs mer om dem här www.plazavasteras.se

ETAPP 5: PENZA – RAZKASSOVO 263 KM

MÅNS MÖLLER PÅKÖRD AV LASTBIL!

Den femte dagsetappen mellan Uralbergen och Portugal blev utan tvekan den mest händelserika så här långt för Team FastestXEurope. Den innehöll det mesta, positiva som negativa upplevelser.

Till den senare kategorin hörde att Måns Möller fick en backspegel i ryggen när en lastbil från Ukraina var nära att ramma cyklisterna. Måns lyckades emellertid parera påkörningen och på något mirakellöst sätt så slapp han en flygtur rakt ut i geografin.

Efter en välbehövlig andhämtningspaus med anledning av den obehagliga incidenten kunde gruppen på skakiga ben så småningom fortsätta vidare mot etappmålet Razkassovo.

Som planerat blev det en väldigt lång dag för cykelteamet. Från Penza till Razkassovo är det ju 263 km och eftersom vägen var usel under stora delar av sträckan så blev farten lidande. Teamet fick även många ofrivilliga stopp p.g.a. punkteringar och vägarbeten, vilket innebar att de fick cykla den sista timmen helt i mörker.

Dagens mest glädjande nyhet var att Team FastestXEurope passerade milstolpen 1000 km, något som skedde drygt halvvägs in i den femte dagsetappen.

Det här skulle naturligtvis uppmärksammas lite extra och det låg därför på serviceteamets ansvar att ordna en flaska champagne för det historiska ögonblicket. En lätt uppgift, för hur svårt kan det vara att få tag i alkohol i Ryssland? Svårt. Det visade sig nämligen att 25:e maj var dagen för skolavslutningen och att det rådde ett totalt försäljningsförbud för alkohol i affärerna.

I rask takt nobbades därför teamets servicemän i fem olika handelsbodar mitt ute i den ryska spenaten innan lagets chaufför Vladimir till slut lyckades trötta ut en äldre kvinna i en liten byrestaurant. Det krävdes emellertid tio minuters utnötningstaktik och ett villkor om att flaskan endast fick lämna restauranten om den låg väl dold i en ryggsäck. Där sprack alltså ännu en fördom om Ryssland…

Tack till alla er som swishar och stöttar oss med bidrag!
Vill du stötta oss läs mer hur du gör på vår hemsida Viggofoundation

Den 18 juni går vi i mål OM vi klarar Världsrekordförsöket !

Följ oss här eller på våra sociala medier:

Följ Måns Möller Live här via GPS

Vill ni komma i kontakt med gänget för en on the road intervju hör av er till:
Helene Wigren PR & Beyond 070-7527605 eller helene.wigren@prbeyond.se