Viggoloppet 2023 Hellas

Rekordmånga anmälda till Viggoloppet för barn och unga med funktionsvariationer i Hellas 22 april

Viggo Foundation är en ideell insamlingsstiftelse för barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF-diagnoser). För 7:e året samlar Viggo foundation barn och unga med funktions variationer för att springa Viggoloppet. Rekordmånga 125 (!) står på startlinjen till årets lopp på 3,2 km på Hellasgården i Nacka.

När: Lördag 22 april
Var: Hellasgården, Nacka, 101 Ältavägen
Tid: 13.00 samling för registrering och uppvärmning, loppet startar 14.00
Längd: 3,2 km

Loppet arrangeras av Viggo IF tillsammans med Viggo foundation. Målet med loppet är att ha kul och vara aktiv tillsammans med nya och gamla kompisar - kom som du är. Självklart får även nära och kära springa med hela loppet om de vill. Alla som deltar får medalj och diplom och loppet avslutas med korvgrillning.

Måns Möller startade Viggo Foundation eftersom han inte hittade någon idrottsförening/aktivitet som passade sin son Viggo som har autistiskt syndrom. Han klarar inte av att ta instruktioner eller fungera i gruppsammanhang lika lätt som normalfungerade barn. Efter en period av en växande frustration beslöt sig Måns för att göra något åt saken.

Hans första fokus har varit att samla in pengar för att på lång sikt kunna utveckla en träningsmodell som passar barn med neuropsykiatriska funktionshinder. En vision vi har, är att det i vårt fantastiska svenska föreningsliv ska vara normalt att ha en sektion för barn och ungdomar med NPF diagnoser.

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) är samlingsnamnet för en mängd olika diagnoser som autism, aspergers, ADHD, ADD, tourettes syndrom, OCD, dyslexi, dyskalkyli med flera. I Sverige uppskattas ca. 25 000 barn vara diagnostiserade med NPF diagnoser av olika slag och det är inte ovanligt att ett och samma barn har flera av dessa diagnoser.

Forskning visar att det finns ett samband mellan NPF-diagnoser och depression, ångestsymtom och andra psykosomatiska sjukdomar som kronisk migrän. De löper ökad risk för att utveckla missbruk av olika slag, drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar och få förskjuten dygnsrytm och sömnstörningar. Beroende på typ av diagnos kan NPF vidare medföra sociala funktionshinder, inlärnings- och koncentrationssvårigheter samt fysiologiska ”svagheter” som nedsatt koordinations förmåga. Svårigheterna skapar utanförskap vilket orsakar lidande för barnen själva och deras familjer.

Det är vanligt att barn med NPF diagnoser har en negativ självbild som formats efter återkommande upplevelser av misslyckanden i exempelvis skolarbeten, med klasskompisar, idrotten och andra sociala sammanhang. De faller ofta offer för mobbning och hamnar lätt i konflikt med andra barn. Sammantaget kräver barn med NPF-diagnoser extra resurser vilket medför stora kostnader för samhället.

Som all forskning visar har fysisk aktivitet många fysiologiska och psykologiska hälsofördelar. Motion motverkar stress, ångest, depression och minskar risken för att drabbas av en mängd sjukdomar som diabetes och alzheimer. Träning förbättrar också uthållighet, sömnkvalitet, minnet och inlärningsförmågan. Alla barn mår bra av fysisk aktivitet, men barn med NPF har ett ännu större behov av att få syresatt blod till hjärnan. Problemet är att dessa barn med NPF-diagnos i nuläget faller mellan stolar – de klarar inte av att träna med de normala fungerande barnen men de är inte tillräcklig funktionsnedsättning för att hitta sin plats inom parasporten.

”Ett av mins sons största funktionshinder är att det inte syns utanpå att han är funktionshindrad” – Måns Möller

Kika in på hemsidan här för att se hur du kan stödja vårt arbete

För mer information och kontakt med Måns Möller och Viggofoundation hör av dig till oss Helene.Wigren@Viggofoundation.se Tel. 070-7527605 eller Elvira@viggofoundation.se