Åbolinjen hade störst resenärsökning under 2023. Foto: Viking LIne

Viking Line avslutar ett bra år med fina passagerarsiffror

År 2023 var ett mycket bra år för Viking Line. Totalt reste närmare 5 miljoner passagerare med fartygen. Under juni–augusti var antalet passagerare närmare 1,8 miljoner och många avgångar under semestersäsongen såldes slut en god tid i förväg.

Trafiken på de olika linjerna

Antalet passagerare som reste med rederiet under 2023 var 4 897 494 (4 945 564), vilket är ett mycket bra resultat sett till en minskad kapacitet med färre fartyg än året innan. Fartyget Amorella avslutade sin trafik för Viking Line i oktober 2022 medan Rosella gjorde sitt sista anlöp i början av januari 2023.

• Den största resenärsökningen under 2023 hade Viking Grace och Viking Glory på linjen Stockholm – Åland - Åbo med 2 123 647 (1 955 988) passagerare. Viking Lines marknadsandel var här 74 %. Viking Glory, som kom i trafik 2022, har fortfarande nyhetens behag och är ett mycket omtyckt fartyg. Tillsammans med Viking Grace bildar Viking Glory en stark kombination på denna linje.
  • Viking Gabriella trafikerade i egen regi på linjen Helsingfors – Åland - Stockholm under året och hade 496 844 (515 445) passagerare. Under sommaren gjorde fartyget tillsammans med Viking Cinderella extra anlöp dagtid mellan Helsingfors och Tallinn. Därtill hade Gabriella ett antal specialkryssningar under året.
  • Viking Cinderella trafikerade i kryssningstrafik mellan Stockholm och Mariehamn och hade 534 149 (517 354) passagerare. Fartyget gjorde dessutom specialkryssningar till ett flertal Östersjödestinationer under året.
  • Den 17 januari 2023 såldes Rosella, som var i trafik mellan Mariehamn och Kapellskär, till en grekisk köpare. Rosella hade 16 190 passagerare i januari.
  • Mellan huvudstäderna Helsingfors och Tallinn hade M/S Viking XPRS 1 655 548 (1 266 642) passagerare.
  • Antalet passagerare på olika specialkryssningar och andra övriga rutter var 71 116.
  • Antalet fraktenheter var 125 269 och antalet personbilar 563 081.

Vi avslutar ett bra år. Under 2023 flaggades Viking XPRS om till finsk flagg och under hösten beslöt vi att göra samma med Viking Cinderella, som under våren 2024 flyttar till linjen Stockholm – Helsingfors. Det nya verksamhetsåret 2024 blir både spännande och krävande. Vi följer med stor uppmärksamhet konjunkturernas utveckling och anpassar oss till att möta de utmaningar vi ställs inför. Under hösten bildade vi ett gemensamt bolag tillsammans med Gotlandsbolaget med uppgift att utveckla och erbjuda kryssningar med M/S Birka Gotland. Vi ser en stor potential i detta samarbete och ser överlagoptimistiskt på framtiden för resor på Östersjön, säger Jan Hanses, vd för Viking Line.

Tilläggsinformation:
Jan Hanses, vd Viking Line