Från taxfree genom lucka till oslagbara havsvyer och yoga: Viking Glory – senaste skapelsen i en unik kryssningstradition

När de första passagerarna stiger ombord på flaggskeppet Viking Glory i mars kommer de mötas av något helt nytt. Allt från roterande restauranger till Östersjöns första yogasal. Men hur har kryssningsupplevelsen förändrats genom tiderna? Viking Line ser tillbaka på hur M/S Apollo, M/S Turella och M/S Mariella lade grunden till dagens reseupplevelse.

Passagerarnas förväntningar på såväl kryssningar som fritidsaktiviteter har förändrats för varje årtionde – och för varje nytt fartyg har Viking Line höjt ribban ytterligare genom att erbjuda samtidens mest attraktiva upplevelser. År 1985 sjösatte Viking Line världens största passagerar- och bilfärja M/S Mariella som på den tiden var något helt nytt. Färjan erbjöd alla 2 500 passagerare egna hyttplatser och man kunde välja mellan flera olika restauranger ombord.

– Hur vi reser och våra förväntningar har förändrats över tid. Tidigare var själva kryssningsupplevelsen i sig en lyx. För många räckte det mer än väl med en däckplats, alltså en resa utan hytt. I stället för att handla taxfree som man gör i dag så handlade man genom en kiosklucka. Viking Glory är vår tids svar på passagerarnas önskemål, med Östersjöns första gym och yogasal. Detta är exempel på hur resenärernas behov har förändrats. I synnerhet kan man se att många reguljärpassagerare hellre tränar än att festa ombord, säger Stig Pernell, Intendent på Viking Glory.

Nya Viking Glory är något helt annat än tidigare fartyg på Östersjön. I allt från teknik och miljötänk till hur passagerarna upplever sin vistelse ombord representerar hon en helt ny generation.

– ­ Jag har 40 års erfarenhet av de röda båtarna. Jag minns hur människorna beundrade Mariellas eleganta inredning när vi sjösatte fartyget. Den rymliga entrén, höga ljusschaktet och imponerande mässingsarmaturer fick besökarna att tappa andan. Viking Glorys inredning domineras däremot av skärgården och havet syns som en panoramavy från alla delar av fartyget, berättar Stig Pernell, Intendent på Viking Glory.

Nyheter och överraskningar genom tiderna – så förnyar Viking Glory reseupplevelsen

Bilderna till vänster visar livet ombord under de tidigare årtionden av 1970- och 1980-talet. Bilderna till höger visar nya Viking Glory.

Från däcksplatser till rymliga parsängar
Under 1980-talet kunde passagerarna boka en däcksplats, alltså en resa utan hytt. Jämfört med dagens mått var hytterna små och ett fönster i hytten var den största lyxen. De förmånligaste hyttklasserna fanns under bildäck på den tiden. I dag har nya Viking Glory inga hytter under bildäck. Dagens hytter är utrustade med sängar, telefon, hårtork och TV. Den som vill få ut det mesta av sin kryssning kan boka en designsvit med en fantastisk havsutsikt - till och med från jacuzzin.

Discodans och stjärnglans

Redan på 60-talet fanns dans och underhållning på Viking Lines båtar. Det första diskoteket med discokulor och plyschsofforöppnade 1979 på M/S Turella, under bildäck. På Viking Glory kan resenärerna i stället uppleva nattlivet i panoramarestaurangen Vista Room. Under kvällen förvandlas delar av restaurangen till en samlingspunkt för högklassig underhållning.

Det började med ett smörgåsbord
På Viking Lines första fartyg ansvarade självlärda åländska kallskänkor och cateringkockar för smörgåsbordet. Under 1980- och 1990-talen var de italienska och asiatiska temaveckorna särskilt populära. Viking Glory kommer erbjuda en saluhallsliknandemarknad där var och en kan välja sin favorit från de olika köken. En av nyheterna är den roterande privatrestaurangen Fyren som resenärer hittar högst upp i fartyget. Privatrestaurangen kan bokas för mindre middagssällskap och cocktailtillställningar.

Bollhavet blir aldrig tråkigt
Under det färgglada 1970-talet körde de allra minsta omkring med sparkbilar omgivna av tidsenligt Marimekkomönster och man öppnade de första bollhaven. Skeppskatten Ville Viking har bott på de röda båtarna sedan 1980-talet och givetvis finns bollhavet och den välbekanta maskoten även på Viking Glory. Förutom ett lekrum har den nya båten även lokaler för unga och bl.a. en klättervägg.

Tullfria presenter
Inledningsvis såldes skattefria varor i kiosker på båtarna. Sortimentet bestod till en början bara av alkohol och tobaksvaror. Den första tax free-butiken öppnades år 1970 ombord på M/S Apollo. Den stora nyheten var att kunderna själva kunde plocka åt sig varor från hyllan. Ombord på Viking Glory, hittar resenärerna Shopping World med ett stort utbud som omfattar allt från kvalitetsviner till kosmetika, kläder och smycken.

– Det räcker inte längre med sprit, tobak och godis som passagerarna vanligtvis handlade förr. Numera vill kunderna shoppa i större utsträckning, allt från kläder och kosmetika till riktiga kvalitetsviner, säger Viking Glorys intendent Stig Pernell.

Livet på soldäck
Under 1960-talet tillbringades vackra sommardagar i hopfällbara däcksstolar – men vid kallt eller dåligt väder ville ingen vistas på soldäcket. Viking Glorys Viking Terrace är en kombination av en takrestaurang och uteservering - den första i sitt slag på Östersjön. Tack vare inglasning och infravärmare har Viking Terrace sommarsäsong från tidig vår till sen höst. På Viking Terrace bjuds det på frukost, grilldelikatesser och musik i världens vackraste skärgård.

Viking Glory är nu på väg till Finland från Kina och börjar trafikera rutten Åbo–Mariehamn–Stockholm i mars. Du kan följa Viking Glorys hemresa i realtid på sociala medier: Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, LinkedIn och Twitter.

Mer information:

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Kenneth Gustavsson, försäljningsdirektör kenneth.gustavsson@vikingline.com, tfn +46 8 452 41 00

Viking Line Skandinavien är det marknadsledande varumärket i passagerartrafiken på Östersjön med trafik mellan Sverige, Åland och Finland, samt mellan Finland och Estland. Rederiet erbjuder passagerartrafik, rekreation och frakttransporter med fartygen Viking Cinderella, Viking Grace, Viking Glory, Gabriella samt Viking XPRS. Den årliga trafikvolymen uppgår till 5 miljoner passagerare och ca 119 500 fraktenheter. Läs mer på www.vikingline.se.