Från vänster uppifrån: Lena Lundquist, Emelie Färnkvist, Niklas Zhovnartsuk Head of Marketing & Online sales Viking Line, Maria Andersson, Anna Hillman, Merja Haapasaari, Hampus Johansson, Stefan Zetterberg partner HowCom och Martin Andreasson.

HowCom blir Viking Lines nya mediebyrå

Viking Line byter mediebyrå och väljer HowCom som ny partner i Sverige. I uppdraget ingår såväl strategi, effektivitetsanalys som medieköp. Samarbetet inleds under juni månad.

– Viking Line verkar på en konkurrensutsatt marknad där varje fartygsavgång är en deadline. Vår målgrupp är bred och vi är mycket medieintensiva. För oss är det viktigt med partners som både erbjuder senioritet och nytänk, men som också har en holistisk helhetssyn på oss som kund och kan verka nära vår affär i vardagen, säger Niklas Zhovnartsuk, Head of Marketing & Online sales Viking Line Skandinavien.

I valet av ny mediebyrå har Viking Line fokuserat på att hitta en partner som bidrar till att med driv och kreativitet skapa den perfekta mediemixen av traditionella och digitala medier, för att nå ut brett och ständigt driva trafik online. Nätet har blivit rederiets största säljkanal där i dagsläget över 80 procent av kryssningarna säljs via webben.

–Vårt erbjudande och vårt arbete på HowCom skiljer sig markant från vad man traditionellt uppfattar ligger inom ramen för vad en mediebyrå gör. Jag tror att en stor anledning till att Viking Line väljer oss ligger i vårt sätt att tänka annorlunda. Vi särskiljer oss genom vår transparenta och insiktsdrivna affärsmodell där vi genom vår seniora kompetens kan agera rådgivare åt kunden i alla kommunikationskanaler. I mångt och mycket är vi snarare en affärspartner snarare än en mediebyrå, givet den kompetens som finns innanför dessa väggar, säger Stefan Zetterberg, partner på HowCom.

Viking Line blir den andra kunden HowCom vinner på kort tid, då de i januari även fick förtroendet att hantera drivmedelsföretaget OKQ8. Bland andra stora kunder märks exempelvis Skandia, Gina Tricot, Transportstyrelsen, och Doktor 24. Samarbetet mellan Viking Line och HowCom inleds i juni.

För mer information, vänligen kontakta:
Niklas Zhovnartsuk, Head of Marketing & Online Sales Viking Line Skandinavien Niklas.zhovnartsuk@vikingline.com, 070-452 41 24

Stefan Zetterberg, partner HowCom,
stefan.zetterberg@howcom.se 070-979 89 30

Maria Andersson, kundansvarig projektledare HowCom,
maria.andersson@howcom.se 073-392 59 19

Viking Line Skandinavien är det marknadsledande varumärket i passagerartrafiken på Östersjön med trafik mellan Finland, Åland och Sverige samt mellan Finland och Estland. Rederiet erbjuder passagerartrafik, rekreation samt frakttransporter med fartygen Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS samt Viking Grace. Koncernen omsätter ca 504 miljoner euro. Den årliga trafikvolymen uppgår till 6,5 miljoner passagerare och ca 119 500 fraktenheter. Läs mer på www.vikingline.se.