Viking Lines vd Jan Hanses trycker på knappen på varvet för att starta byggandet av det nya fartyget.

Idag inleds byggandet av Viking Lines nya fartyg

Nu inleds byggandet av Viking Lines nya fartyg. Sjöfartens motsvarighet till det första spadtaget är den traditionsenliga Steel Cutting-ceremonin, som ägt rum idag den 3 september på varvet i Kina. Nybygget som kommer att bli ett av världens mest klimatsmarta passagerarfartyg är beräknat att börja gå från Stockholm till Åbo varje kväll från och med början av 2021.

Viking Lines nya fartyg representerar en energieffektiv fartygsgeneration som kombinerar lätt och lekfull skandinavisk design med innovativ miljöteknik, utvecklad av flertalet nordiska och europeiska leverantörer. För inredningen står den svenska arkitektbyrån Koncept Stockholm som bland annat har inrett Haymarket by Scandic i Stockholm och Copperhill Mountain Lodge i Åre. Det nya fartyget får en öppen design med stora panoramafönster för att ge resenären en närmare skärgårdsupplevelse.

– Vi vill visa våra resenärer arkipelagen som de aldrig har sett den förut. Viking Line är ett åländskt familjebolag med grundare och ägare som har levt hela sitt liv vid Östersjön vilket genomsyrar vår verksamhet. Ombord på det nya fartyget finns inget som skymmer sikten, havets närvaro är total. För att fortsätta värna om vår unika havsmiljö använder vi oss av nya innovationer. Med miljö och komfort i första rummet tar morgondagens reseupplevelse form, säger Jan Hanses vd för Viking Line.

Det nya fartyget kommer att bli större än miljöpionjären Viking Grace som 2013 kom i trafik på Östersjön som världens första stora LNG-drivna passagerarfartyg. Steel Cutting-ceremonin där de första stålbitarna till nybygget skärs har ägt rum tidigt idag svensk tid, den 3 september på varvet Xiamen Shipbuilding Industri Co, Ltd i Kina. Följ hela byggprocessen på http://www.newship.vikingline.se/.

Fakta om det nya fartyget:

• Levereras i slutet av 2020
  • Beräknad trafikstart början av 2021, på kvällslinjen Stockholm-Mariehamn-Åbo
  • Passagerarkapacitet 2 800 resenärer, 922 hytter
  • Besättning ca 200 personer
  • Längd 218 meter, bruttodräktighet 63 000 ton
  • Fraktkapacitet 1 500 meter
  • Isklass 1 A Super
  • Drivmedel LNG, flytande naturgas
  • Viking Lines första fartyg som byggs i Kina
  • Samarbetpartners: ABB Marine, Koncept Stockholm, Deltamarin, Wärtsilä, Kone, Almaco

För mer information, vänligen kontakta:
Jan Hanses, vd Viking Line Abp
jan.hanses@vikingline.com, +358 18 27 000

Johanna Boijer Svahnström, informationsdirektör Viking Line Abp
johanna.boijer@vikingline.com, +358 18 277 000

Eleonora Hansi, informationschef Viking Line Skandinavien
eleonora.hansi@vikingline.com, 08-452 41 41

Viking Line Skandinavien är det marknadsledande varumärket i passagerartrafiken på Östersjön med trafik mellan Finland, Åland och Sverige samt mellan Finland och Estland. Rederiet erbjuder passagerartrafik, rekreation samt frakttransporter med fartygen Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS samt Viking Grace. Koncernen omsätter ca 504 miljoner euro. Den årliga trafikvolymen uppgår till 6,5 miljoner passagerare och ca 119 500 fraktenheter. Läs mer på www.vikingline.se.