Viking Glory har varit i trafik i ett år den 1 mars 2023. Foto: Jarmo Fredriksson

Klimatsmarta Viking Glory fyller ett år

Imorgon den 1 mars firar Viking Lines klimatsmarta flaggskepp Viking Glory 1 år. Under fartygets första år i daglig trafik från Stockholm till Mariehamn och Åbo har över en miljon passagerare redan rest med henne. Samtidigt har Viking Lines marknadsandel på linjen slagit alla tiders rekord.

– Efter premiäråret kan vi säga att Viking Glory har lyckats överträffa både våra egna och passagerarnas förväntningar. Vår marknadsandel på linjen har stigit till 68 procent, och Glory har också inspirerat fler svenskar att kryssa till vackra Åbo. Inriktningen på upplevelser av olika slag på vårt flaggskepp, närheten till skärgårdsnaturen och möjligheten att skräddarsy varje resa har tydligt visat att Glory är rätt i tiden, säger Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör Viking Line.

Viking Glory började trafikera precis när pandemirestriktionerna började slopas och den uppdämda efterfrågan på resor fick fritt utlopp. Samtidigt har kriget i Ukraina och dess dominoeffekter gjort att de tolv månaderna har varit exceptionella på många sätt.

– I fjol hade Glory betydande positiv inverkan på hela Viking Lines affärsverksamhet. Det nya fartyget var en riktig vitamininjektion både för våra kunder och hela vår rederipersonal efter de långa pandemiåren. Också i osäkra tider är en kryssning ett tryggt sätt att kasta loss från vardagen en stund, och den goda efterfrågan kompenserar för det dyrare bränslets inverkan, säger Johanna Boijer-Svahnström.

– För oss är det nya fartyget också en stor investering i långsiktig minskning av vår miljöpåverkan och tryggande av våra framtida verksamhetsförutsättningar. EU:s utsläppskriterier håller på att skärpas kraftigt, och klimatsmarta fartyg blir då centrala faktorer för vår konkurrenskraft. Vid Grand Travel Awards i Stockholm för bara några dagar sedan valdes vi till bästa rederi och vårt nya flaggskepp hade en stor roll i den segern, säger Johanna Boijer Svahnström.

För mer information, kontakta gärna:
Eleonora Hansi, informationschef Viking Line Skandinavien
eleonora.hansi@vikingline.com, 070 452 41 41

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, +358 18 270 00

Viking Line Skandinavien är det marknadsledande varumärket i passagerartrafiken på Östersjön med trafik mellan Sverige, Åland och Finland, samt mellan Finland och Estland. Rederiet erbjuder passagerartrafik, rekreation och frakttransporter med fartygen Viking Cinderella, Viking Grace, Viking Glory, Gabriella samt Viking XPRS. Den årliga trafikvolymen uppgår till 5 miljoner passagerare och ca 119 500 fraktenheter. Läs mer på www.vikingline.se.