Viking Glory erbjuder Östersjöns första gym med slående havsutsikt. Skissbild: Viking Line

Östersjöns första gym med yoga och virtuella motionspass på nya fartyget Viking Glory

Allt fler vill satsa på sitt välbefinnande även under kryssningen. Därför bjuder nya fartyget Viking Glory passagerarna på ett helt nytt må bra-erbjudande med gym, yoga och spa när trafiken mellan Åbo och Stockholm inleds i mars 2022.

Avdelningen Archipelago Spa & Wellness på Viking Glory blir Östersjöns första gym med virtuellt ledda motionspass och en yogasal med utsiktsfönster från golv till tak. Bland 21 alternativ kan passagerarna välja sitt egna favoritpass: avkopplande yoga, fartfyllda danspass och styrkepass till återhämtande stretching- och pilatespass. Alla är tillgängliga på tre språk. Passen har planerats i samarbete med Nordens största innemotionscentrum, Esport, och bokas ombord på fartyget.

– Resenärerna vill ha en lyxig båtresa – men lyx har blivit ett mer mångfacetterat begrepp. För allt fler innebär det lugn och ro, sömn, motion och avkopplande behandlingar. Den här trenden ser vi tydligt i både vårt dagliga arbete och i våra undersökningar, säger Lotta Lindroos, lanseringschef Viking Glory.

Intresset för välbefinnande och hälsa avspeglar sig även i efterfrågan från företag som planerar konferenser ombord.

– Välbefinnandet är en väsentlig del och många vill kunna motionera även under resan. Företag är mer intresserade av att ha motionspass som en del av programmet på sina konferenskryssningar. Spa & Wellness-avdelningen finns till för både sällskap som vill tillbringa tid tillsammans och dem som vill hinna med ett pass på gymmet under sin resa, säger Lotta Lindroos.

Utsikt åt alla håll

Spa & Wellness-avdelningen på Viking Glorys 11:e däck lyfter spaupplevelsen till en extra nivå. Nu kan ett par eller vänner boka en gemensam massage eller behandling. Archipelago Spa & Wellness använder även produkter från Babor för behandlingarna.

Spabesökarna kan njuta av en panoramabastu, två vanliga bastur, en ångbastu, svalka sig i en snögrotta och välja mellan tre bubbelpooler varav en har tillhörande liggplatser. På spaavdelningen finns också en butik med skönhetsprodukter, träningskläder, baddräkter och andra wellnessprodukter. I spabaren serveras såväl läskande drycker, smoothies som mindre hälsosamma mellanmål.

– Havet syns från hela spaavdelningen och inget skymmer den storslagna utsikten. Den omgivande skärgårdsnaturen, tidlösheten och den enkla elegansen återspeglas också i spats inredning, säger Lotta Lindroos.

Flykt från vardagen

Förutom Archipelago Spa & Wellness präglas den nya båten av välbefinnnande. På fartyget finns områden där lugnet inte ens störs av musik. Hytternas högklassiga specialmadrasser och fluffiga täcken garanterar en god nattsömn för passagerarna.

– Sömnens betydelse för välbefinnandet betonas allt mer. Resenärerna kommer till havet för att få en paus från en hektisk vardag med ständiga avbrott. För dessa kan den bästa stunden på resan vara att få sitta ner i lugn och ro och betrakta havsutsikten, säger Lotta Lindroos.

För mer information, kontakta gärna:
Lotta Lindroos, lanseringschef Viking Glory
lotta.lindroos@vikingline.com, +358 18 27000

Kenneth Gustavsson, försäljningsdirektör Viking Line Skandinavien
kenneth.gustavsson@vikingline.com, 08-452 41 00

Viking Glory

• Trafikstart på rutten Stockholm–Åland–Åbo i början av mars 2022
  • Passagerarkapacitet 2 800
  • 922 hytter
  • Besättning vanligen cirka 300 (i två skift), cirka 150 + 150 personer
  • Längd 222,6 meter, bruttodräktighet 63 813 ton
  • Fraktkapacitet 1 500 filmeter
  • Isklass 1 A Super
  • Bränsle LNG (flytande naturgas)
  • Byggs i Kina på Xiamen Shipbuilding Industry Co, Ltd:s varv
  • Samarbetspartner: Wärtsilä, ABB Marine, Kone, Almaco, Koncept, Climeon, Evac, Projektia, Pointman, Deltamarin

Viking Line Skandinavien är det marknadsledande varumärket i passagerartrafiken på Östersjön med trafik mellan Finland, Åland och Sverige samt mellan Finland och Estland. Rederiet erbjuder passagerartrafik, rekreation samt frakttransporter med fartygen Gabriella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS samt Viking Grace. Koncernen omsätter ca 504 miljoner euro. Den årliga trafikvolymen uppgår till 6,5 miljoner passagerare och ca 119 500 fraktenheter. Läs mer på www.vikingline.se.