Svenskarna tycker det är svårt att träffa nya vänner – Kvinnor har svårare än män att hitta nya kompisar

Det är inte lätt att hitta nya bekantskaper, det hävdar svenskarna i en ny undersökning. Hela sex av tio tycker nämligen att det är svårt att träffa nya vänner och mest komplicerat är det för kvinnor. Var tredje svensk uppger till och med att det var mer än ett år sedan de träffade en ny kompis. Det visar Viking Lines nya undersökning Friends First.

Sedan starten 1959 har Viking Line sammanfört vänner under hundratusentals kryssningar på Östersjön. Vänskap är därför ett ämne som ligger Viking Line varmt om hjärtat och i den nya statistiskt säkerställda undersökningen Friends First har företaget kartlagt svenskarnas vänskapsrelationer.

Undersökningen visar tydligt att många önskar sig fler vänner. Även om sex av tio är nöjda med sin vänskapskrets uppger var tredje svensk att de vill utöka den. Endast fyra procent anser sig ha för många vänner. Det är däremot inte helt enkelt att hitta personer att umgås med och svårast är det för kvinnor. Av dem uppger 19 procent att det är mycket svårt medan endast elva procent av männen anger samma sak.

På frågan om hur många man räknar som nära vänner, svarar tio procent av svenskarna att de inte har någon nära kompis alls. De flesta, 15 procent, svarar dock att de har tre riktigt bra vänner och tolv procent anser sig ha tio eller fler.

– Yngre människor har lättare för att träffa nya människor och de har generellt också större umgängeskrets än de som är äldre. Det i sig är inte så konstigt eftersom man befinner sig i olika skeden av livet. Däremot är det tråkigt att skillnaderna mellan könen är så pass stora. På vår nöjeskryssare Cinderella har vi dock fler kvinnliga resenärer än manliga och vi vet att många reser med oss både för att umgås med befintliga vänner och för att träffa nya kompisar, säger Eleonora Hansi, informationschef på Viking Line.

När svenskarna svarar på frågan om hur länge sedan det var sedan de träffade en ny vän, eller någon som har potential att bli, uppger hela fyra av tio att det var under den senaste månaden. Var tredje anger dock att det var mer än ett år sedan och sju procent har inte träffat en ny kompis de senaste tio åren.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Eleonora Hansi, informationschef, Viking Line Skandinavien
E-post: eleonora.hansi@vikingline.com
Telefonnummer: 08-452 41 41

Om undersökningen:
Undersökningen är gjord av undersökningsföretaget GfK Norm på uppdrag av Viking Line och har 1 000 respondenter. Resultatet är statistiskt säkerställt och riksrepresentativt.

Hur många personer i ditt liv, som inte är familjemedlemmar, räknar du som nära vänner?

Jag har inga vänner jag anser vara nära10 %9 %11 %
17 %6 %7 %
214 %14 %14 %
315 %17 %13 %
413 %12 %14 %
514 %16 %13 %
67 %8 %7 %
73 %3 %3 %
84 %5 %4 %
90 %1 %0 %
10 eller flera12 %9 %15 %

När träffade du senast en person som du idag räknar som en nära vän, eller som har potential att bli en nära vän?
Den senaste månaden40 %42 %39 %
Det senaste kvartalet12 %13 %11 %
Det senaste året11 %10 %12 %
Mer än ett år sedan8 %8 %9 %
Mer än 2-3 år sedan9 %8 %10 %
Mer än 5 år sedan8 %8 %8 %
Mer än 10 år sedan7 %7 %7 %

Hur svårt/enkelt upplever du att det är att träffa nya vänner?
Väldigt svårt15 %19 %11 %
Ganska svårt44 %46 %43 %
Ganska enkelt29 %28 %30 %
Väldigt enkelt5 %3 %7 %
Vet ej7 %4 %9 %

Vad tycker du om din befintliga vänskapskrets?
Jag har för få vänner33 %35 %31 %
Jag har för många vänner3 %3 %4 %
Jag är nöjd med antalet vänner59 %58 %60 %
Vet ej5 %4 %5 %

Viking Line Skandinavien är det marknadsledande varumärket i passagerartrafiken på Östersjön med trafik mellan Finland, Åland och Sverige samt mellan Finland och Estland. Rederiet erbjuder passagerartrafik, rekreation samt frakttransporter med fartygen Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS samt Viking Grace. Koncernen omsätter ca 504 miljoner euro. Den årliga trafikvolymen uppgår till 6,5 miljoner passagerare och ca 119 500 fraktenheter. Läs mer på www.vikingline.se.