Viking Line först i världen med ny svensk miljöteknik

Viking Line först i världen med ny svensk miljöteknik

Med en rad utmärkelser i bagaget fortsätter miljöklassade Viking Grace att värna om miljön med hållbara lösningar. Senast i raden är Climeons Ocean Marine – en patenterad teknik som omvandlar varmvatten till elektricitet och därigenom minskar fartygets bränsleförbrukning. Viking Grace blir det första fartyget i världen att få systemet installerat.

Den första januari 2015 införs nya EU-direktiv som innebär att oljan som driver fartyg endast, av miljöskäl, får innehålla 0,1 procent svavel. Viking Line har länge arbetat aktivt med miljöfrämjande åtgärder på samtliga av sina fartyg och en del i detta arbete är det miljöklassade fartyget Viking Grace, som sedan tidigare drivs av det svavelfria bränslet LNG (Liquified Natural Gas). Nu tar man ytterligare ett viktigt steg i miljöarbetet. Idag informerar rederiet att man slutit ett avtal med Climeon och deras Ocean Marine-system. Produkten är världens mest effektiva och producerar elektricitet med hjälp av varmt vatten, Waste Heat Recovery.

– Ocean Marine hjälper rederierna att minska sina kostnader för bränsle samtidigt som det skapar en positiv miljöeffekt tack vare att resultatet möjliggör ekonomiskt lönsam återvinning av värme till elektricitet, säger Thomas Öström, VD för Climeon.

Värmen från LNG-drivna M/S Viking Graces motorer omvandlas med hjälp av Ocean till över
700 000 kWh gratis el årligen. För Viking Line betyder det att man sparar 200 ton bränsle per år och något liknande finns inte idag.

– Efter noggranna utredningar av olika alternativ för miljöanpassade bränslereduceringar, kom vi fram till att Climeons Ocean Marina är den bästa lösningen för oss. Eftersom miljöarbetet är något vi ständigt jobbar med är det extra viktigt att aktivt välja produkter och lösningar som har en positiv miljöeffekt. Denna nya teknik kommer ytterligare stärka Viking Graces position som marknadsledande i miljöanpassning, säger Tony Öhman, Direktör Marine Operations på Viking Line Abp.

Tilläggsinformation:

Helena Kneck, informationschef Viking Line (Sverige) Tel: 08-452 41 49,