Viking Line inleder ett samarbete med barnrättsorganisationen Maskrosbarn. Eleonora Hansi, informationschef Viking Line Skandinavien och Helene Axelsson Bernving, ansvarig samarbeten & företagsinsamling, Maskrosbarn.

Viking Line inleder ett samarbete med barnrättsorganisationen Maskrosbarn

Rederiet Viking Line inleder nu ett samarbete med barnrättsorganisationen Maskrosbarn där de går in som företagspartner. I samarbetet ingår både aktiviteter riktade mot barn i utsatthet, fortbildning av Viking Lines medarbetare och insamling av medel till organisationen.

Den gemensamma målsättningen för samarbetet mellan Viking Line och Maskrosbarn är att förbättra levnadsvillkoren för barn med föräldrar som har ett missbruk, en psykisk sjukdom eller som utsätter dem för våld.

–Viking Line satsar på hållbarhet i alla dess former varav socialt ansvarstagande är en viktig del. Varje år tar vi emot fem miljoner resenärer på våra fem fartyg, varav drygt 15 procent är barn under 18 år. För många barn är resan med oss ett underbart avbrott från vardagen, men ibland möter vi också situationer där vi upptäcker att det behövs ett bredare stöd från vuxenvärlden. Genom Maskrosbarn får våra medarbetare verktyg för att kunna bidra där det behövs, säger Dani Lindberg, hållbarhetschef för Viking Line.

Maskrosbarn kommer under året att fortbilda Viking Lines medarbetare kring hur man bäst uppmärksammar och stöttar utsatta barn. Rederiet kommer också att bjuda in barn som ingår i Maskrosbarns stödverksamhet till fartygen, där det finns allt från bollhav, god mat, spa och avkopplande utrymmen.

– Det känns så fint att välkomna Viking Line till oss och vi ser fram emot att starta igång de olika aktiviteterna. Jag är helt övertygad om att samarbetet kommer kunna skapa skillnad för barn och unga, säger Helene Axelsson Bernving, Ansvarig samarbeten & företagsinsamling på Maskrosbarn.

Maskrosbarn är en politiskt och religiöst obunden förening utan vinstdrivande syfte. Organisationen jobbar för att barn mellan 13-19 år ska få chans att berätta om sina svåra hemförhållanden, kanske för allra första gången. Maskrosbarn erbjuder långsiktigt stöd, gemenskap och möjlighet att förändra sitt eget liv.

För mer information, kontakta gärna:
Dani Lindberg, hållbarhetschef Viking Line
dani.lindberg@vikingline.com, +358 18 270 00

Eleonora Hansi, informationschef Viking Line Skandinavien
eleonora.hansi@vikingline.com, 070 452 41 41

Helene Axelsson Bernving
Ansvarig samarbeten & företagsinsamling på Maskrosbarn
helene@maskrosbarn.org, 076 721 02 67

Viking Line Skandinavien är det marknadsledande varumärket i passagerartrafiken på Östersjön med trafik mellan Sverige, Åland och Finland, samt mellan Finland och Estland. Rederiet erbjuder passagerartrafik, rekreation och frakttransporter med fartygen Viking Cinderella, Viking Grace, Viking Glory, Gabriella samt Viking XPRS. Den årliga trafikvolymen uppgår till 5 miljoner passagerare och ca 119 500 fraktenheter. Läs mer på www.vikingline.se.