Viking Line inleder samarbete med Gotlandsbolaget – kryssningstrafik i gemensam regi

Viking Line och Gotlandsbolaget bildar ett gemensamt bolag med uppgift att utveckla och erbjuda kryssningar med M/S Birka Stockholm mellan Stockholm-Mariehamn och Stockholm-Mariehamn-Visby. Gotlandsbolaget förvärvade i mars 2023 M/S Birka Stockholm för 38 MEUR och har nu avtalat om att sälja 50 procent av fartyget till Viking Line för 19 MEUR.

De två anrika rederierna med rötter i två betydelsefulla ö-samhällen - Gotland och Åland - kommer att bidra med sina specifika kompetenser för att under våren 2024 inleda kryssningstrafik från Stockholm till Mariehamn och Visby samt eventuellt även destinationskryssningar i Östersjöregionen. M/S Viking Cinderella, som för tillfället är i kryssningstrafik från Stockholm till Mariehamn, kommer att flyttas till linjen Helsingfors –Mariehamn – Stockholm under våren 2024. Köpeskillingen för Viking Lines andel i fartyget är19 miljoner euro, vilket finansieras ur Viking Lines kassa.

- Vi är glada över att ha fått tillfälle att samarbeta med ett framgångsrikt rederi som Gotlandsbolaget, som vi har stor respekt för. Vi tror att vårt gemensamma bidrag till denna trafik kommer att ytterligare stärka den kryssningsprodukt som erbjuds från Stockholm, säger Jan Hanses, VD för Viking Line.

- Vi arbetar med att bredda Gotlandsbolagets erbjudande med även kryssningsresor som komplement till Gotlandstrafiken och våra andra erbjudanden, och vilken partner kan vara bättre att göra detta med än Viking Line med sin långa erfarenhet från kryssningar i Östersjön. Vi ser samarbetet som en fantastisk möjlighet där både våra och Viking Lines erfarenheter och kompetenser tas tillvara, säger Håkan Johansson, VD Gotlandsbolaget.

Det nya bolaget kommer att innebära en stor satsning på kryssningsresor i Östersjön och planering pågår för att kunna starta upp verksamheten och erbjuda en ny, attraktiv produkt med trafikstart under våren 2024. Den initiala avtalsperioden för samarbetet löper i fem år med möjlighet till förlängning. Genomförandet av ovanstående affär och etablering av det nya gemensamma bolagetförutsätter godkännande från det svenska Konkurrensverket. Det nya bolaget kommer ha sitt säte i Stockholm under ledning av VD Susanne Kaarnimo-Knight.

För mer information, kontakta gärna:
Jan Hanses, VD Viking Line Abp
jan.hanses@vikingline.com, +358 18 27000

Johanna Boijer-Svahnström, SVP/Informationsdirektör Viking Line Abp
johanna.boijer@vikingline.com, +358 18 27000

Håkan Johansson, VD Gotlandsbolaget
hakan.johansson@gotlandsbolaget.se, 0498 20 18 30

Karin Bill, Kommunikationsansvarig Gotlandsbolaget
karin.bill@gotlandsbolaget.se, 0498 20 10 60

Viking Line Skandinavien är det marknadsledande varumärket i passagerartrafiken på Östersjön med trafik mellan Sverige, Åland och Finland, samt mellan Finland och Estland. Rederiet erbjuder passagerartrafik, rekreation och frakttransporter med fartygen Viking Cinderella, Viking Grace, Viking Glory, Gabriella samt Viking XPRS. Den årliga trafikvolymen uppgår till 5 miljoner passagerare och ca 119 500 fraktenheter. Läs mer på www.vikingline.se.