Viking Line noterar kraftig ökning av passagerarvolymer

Under verksamhetsåret 1.11.2007-31.10.2008 reste totalt 6 171 273 passagerare med Viking Line. Passagerarsiffrorna ökade med 475 930 passagerare (+ 8,4 %) på samtliga rutter. De största ökningarna uppmättes på rutterna Kapellskär - Mariehamn, där Rosella ersatte Ålandsfärjan, och Helsingfors - Tallinn.

- Tillväxten i passagerarsiffrorna visar på ett stort förtroende bland våra kunder för den kvalitetssatsning som Viking Line gjort. Detta syns extra tydligt på rutten Kapellskär - Mariehamn där vi i maj bytte ut den äldre Ålandsfärjan mot den större och modernare Rosella. Vi gläds även åt att antalet medlemmar i vår stamklubb Viking Club i år har ökat med 100 000 upp till 600 000 medlemmar, varav 370 000 bor i Sverige, säger Jan Kårström, vd för Viking Line Skandinavien.

Verksamhetsårets passagerarvolymer

På kortrutten Kapellskär - Mariehamn ökade passagerarvolymen från 416 463 till 583 599 eller med 167 136 passagerare (+ 40,1 %). Antalet personbilar ökade med 23,7 procent. Rosella ersatte den äldre och mindre Ålandsfärjan på rutten i maj, vilket innebar en kapacitets- och kvalitetsökning för linjen.

Passagerarvolymen för kryssningarna från Stockholm till Mariehamn med Cinderella ökade med 1,1 procent till 1 014 976 passagerare.

Passagerarvolymen på rutten Stockholm - Åland - Åbo för Isabella och Amorella ökade från 1 952 428 till 2 029 522 passagerare, eller med 77 094 passagerare (+ 3,9 %). Antalet personbilar ökade med 4,4 procent. Amorella hade långdockning i september (6-26.9.2008).

På rutten Stockholm - Helsingfors reste 1 129 959 passagerare, vilket innebar en minskning med 4,3 procent i jämförelse med året innan. Minskningen berodde främst på att Gabriella genomgick en större dockning under tre veckor i maj samt på en omfattande uppgradering av hytterna på bägge Helsingsforsfartygen, vilket begränsade den tillgängliga hyttkapaciteten.

Med insättningen av det snabbgående och miljövänliga nybygget Viking XPRS i slutet av april 2008 förstärktes Viking Lines utbud på linjen Helsingfors - Tallinn. Under verksamhetsåret reste 1 365 163 passagerare på denna rutt eller 265 812 (+ 24,2 %) fler än året innan.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jan Kårström, vd, Viking Line Skandinavien, tel. 070-452 41 51