Viking Lines fartyg Viking XPRS blir finskflaggat.

Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska fartygsregistret. Fartyget som inledde sin trafik 2008 har varit registrerat i Estland sedan 2014.

Beslutet att registrera fartyget i Finland baserar sig på att man i rederiet vill underlätta personalrekryteringen och administrera all personal själv utan mellanhänder. Målsättningen är att ha arbetet med omflaggningen klar under första kvartalet 2023.

Viking Line kommer att lediganslå samtliga tjänster ombord på Viking XPRS under finsk flagg med några få undantag. Tjänsterna kan sökas av både nuvarande personal ombord på fartyget (ca 175 personer) och anställda från rederiets övriga finskflaggade fartyg.

För mer information, vänligen kontakta:

Jan Hanses
President and CEO
+358 18 270 00, jan.hanses@vikingline.com

Johanna Boijer-Svahnström
Communication Director, Corporate Communications
+358 18 270 00 johanna.boijer@vikingline.com

Viking Line Skandinavien är det marknadsledande varumärket i passagerartrafiken på Östersjön med trafik mellan Sverige, Åland och Finland, samt mellan Finland och Estland. Rederiet erbjuder passagerartrafik, rekreation och frakttransporter med fartygen Viking Cinderella, Rosella, Viking Grace, Viking Glory, Gabriella samt Viking XPRS. Den årliga trafikvolymen uppgår till 6 miljoner passagerare och ca 119 500 fraktenheter. Läs mer på www.vikingline.se.