Järnia väljer "Bäst i test"-kniven

CHROMA Type 301 Design by F. A. Porsche, i folkmun känd som Porschekniven, får en rikstäckande svensk distribution när Järniakedjan nu har slutit avtal med Vikingsun. Efter en tids samtal finns det nu ett avtal signerat, där Vikingsun blir Kategoriansvarig för Järniakedjans knivutbud. Vikingsun kommer att leverera ett flertal knivar av olika varumärken: SATAKE, SATAKE HI TECH och CHROMA Type 301 Design by F. A. Porsche. Samarbetet har börjat med Järniabutiken på Järntorget i Göteborg. Knivakademiens knivskåp har nu installerats och personalen har utbildats och certifierats som knivförsäljare. Certifieringen av butik och personal var den första i sitt slag. Knivakademiens grundare Johan Almling utbildade på plats i Järniabutiken.

Järniakedjan är rikstäckande där elva butiker, av totalt cirka 100 butiker, är drivna i Järnias egen regi. Dessa butiker kommer att vara först ut att få in sortimentet av knivar. Ambitionen är att en majoritet av Järnias butiker börjar arbeta med knivsortimentet som är centralt avtalat. Målsättningen är att det träder ikraft innan julhandeln sätter igång på allvar.

”Uppdraget som kategorikapten är mycket smickrande och vi tar det på största allvar.  Det är precis så här vi vill jobba med våra återförsäljare. Det blir ett helhetskoncept i butikerna med tydlig skyltning och display av knivarna.”
Pigge Hall, Vikingsun AB

Fotnot:
CHROMA Type301 vann nyligen utmärkelsen ”Bäst i test” i testfaktas stora knivtest 2011. Det är ytterligare en utmärkelse för kniven. En annan bekräftelse är att kniven är bland de populäraste i kock VM ”Bocuse Dòr.

• järnia
  • type301