Drygt 2 av 5 saknar hälsoengagemang från chefen

När Sifo på uppdrag av WW ViktVäktarna undersökte hur väl svenskarna upplever att deras arbetsgivare arbetar för att skapa en hälsofrämjande arbetsplats svarade 44 procent att engagemanget inte var så stort eller inte stort alls.

På följdfrågan, vad de önskar att deras arbetsgivare skulle göra bättre, svarade flest att de vill inspireras mer till fysisk aktivitet (45 %), uppmuntras till sundare arbetstider, fler raster och pauser (35 %) samt få en bättre fysisk arbetsmiljö (31 %). Nära var femte (17 %) önskar att chefen uppmuntrar/inspirerar till hälsosam kost och näringslära.

– Idag kan du inte utgå från att dina anställda tar eget ansvar för sitt välmående – som arbetsgivare är det ditt ansvar att alla mår bra på jobbet. Se det som en investering; att uppmuntra och inspirera till en hälsosam livsstil på och utanför jobbet kan öka effektiviteten, minska sjukfrånvaron, behålla medarbetarna längre och locka nya kompetenser, säger Karin Nileskog, kost- och utbildningsansvarig på WW ViktVäktarna.

Från undersökningen
Hur stort engagemang upplever du att din arbetsplats har i att skapa en hälsofrämjande arbetsplats?
Väldigt stort: 6 %
Ganska stort: 23 %
Inte så stort: 25 %
Inte stort alls: 19 %
Har ingen arbetsgivare: 28 %
Bas 1095

På vilket sätt önskar du att din arbetsgivare tog ett större engagemang för att skapa en hälsofrämjande arbetsplats?
Underlätta/inspirera till fysisk aktivitet: 45 %
Uppmuntra sundare arbetstider, fler raster och pauser: 35 %
Skapa bättre fysisk arbetsmiljö: 31 %
Underlätta/inspirera till hälsosam kost och näringslära: 17 %
Vet ej: 22 %
Annat: 9 %
Bas 787

Kontakt
Karin Nileskog, kost- och på WW ViktVäktarna karin.nileskog@viktvaktarna.se, 076-782 61 62
Ulrika Ennen, VD på WW ViktVäktarna, ulrika.ennen@viktvaktarna.se, 073-364 15 74

Om undersökningenUndersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 9–12 april 2019. Totalt intervjuades 1095 personer i åldern 16–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, tidigare Weight Watchers, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.ViktVäktarna.se