Julen svenskarnas bästa mathögtid

Fler än varannan svensk uppger att julen är den bästa högtiden – åtminstone om man ser till vilken mat som traditionellt serveras. Näst mest gillar svenskarna midsommarmaten och minst uppskattad är surströmmingsäsongen. Det framkommer av en ny Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av WW ViktVäktarna.

”Sett till maten som traditionellt serveras; vilken av följande högtider gillar du mest?” – så löd frågan som WW ViktVäktarna lät TNS Sifo fråga ett drygt tusental svenskar. Majoriteten (54%) svarar jul, medan knappt var fjärde (22%) svarar midsommar. Betydligt färre (8%) uppger påsk och kräftsäsong (8%) och endast två procent gillar surströmmingssäsongen mest.

- Till skillnad från andra mathögtider så är ju det traditionella julbordet väldigt varierat. Här finns också husmansklassiker som många svenskar vuxit upp med och uppskattar, säger Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna.

Det är framförallt männen som uppskattar julmaten mest. 60 procent av männen mot 48 procent av kvinnorna uppger det. Något fler kvinnor (10%) än män (7%) uppskattar kräftsäsongen mer.

Mathögtiderna svenskarna gillar mest:

Total Män Kvinnor
Midsommar 22% 20% 23%
Påsk 8% 6% 9%
Kräftssäsongen 8% 7% 10%
Surströmmingssäsongen 2% 2% 1%
Jul 54% 60% 48%
Inget av ovan 6% 5% 8%
Bas: 1062

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 20-24 augusti 2020. Totalt intervjuades 1062 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.