Ny Sifo-rapport om svenskarnas livsstil i spåret av pandemin

Med hjälp av Kantar Sifo har WW ViktVäktarna intervjuat 1000 svenskar för att undersöka deras attityder och vanor – kopplat till mat, motion och livsstil – efter ännu ett pandemipräglat år.

Resultatet visar bland annat att en majoritet av svenskarna vill förbättra eller behålla sitt nuvarande hälsotillstånd. En av tre har gått upp i vikt under 2021 och nästan varannan har upplevt skam över sin egen kropp. Många har också haft viljan att prioritera sin hälsa under året som gått – men pandemin, opålitliga informationskällor om hälsa och motion samt tidsbrist har försvårat en potentiell livsstilsförändring.

Om undersökningen: Undersökningen genomfördes i 15 länder under perioden 16 november–1 december 2021. Totalt intervjuades 1000 svenskar och det är deras svar som redogörs i rapporten.

Media och andra intressenter är välkomna att använda informationen på det sätt ni önskar, med hänvisning till WW ViktVäktarna/Sifo.

• träning & motion