Surströmming toppar svenskarnas avskylista

Torsdagen den 15 augusti är det dags för surströmmingspremiär. Surströmming är en omtalad svensk specialitet som också toppar svenskarnas lista på vad de aldrig skulle äta. Sniglar och aladåb kommer på andra respektive tredje plats.

Surströmming är en vedertagen svensk klassiker, som främst tillverkas längs Höga kusten. Men åsikterna om den fermenterade fisken skiljer sig markant – vissa älskar den och andra mår illa av bara tanken. Nu är det dags att öppna burkarna igen, det är nämligen surströmmingspremiär den 15 augusti.

Enligt en färsk Sifo-undersökning som WW ViktVäktarna har låtit göra är surströmming den mat som flest svenskar (60%) aldrig skulle kunna tänka sig att äta. Därefter kommer sniglar (55%) och aladåb (49%).

– Mattraditioner som exempelvis surströmming, aladåb eller lutfisk kan kännas omoderna för många att äta idag. Det är samtidigt roligt att bli påmind om favoriterna från förr genom olika högtider och premiärer, säger Karin Nileskog, kostexpert på WW ViktVäktarna.

Undersökningen visar också att åsikterna om vilket livsmedel som är minst omtyckt skiljer sig stort beroende på var i landet man bor. I övre och mellersta Norrland svarar endast 42 procent att de aldrig skulle kunna tänka sig att äta surströmming, jämfört med exempelvis 69 procent i Västsverige. I Norrland är istället sniglar minst populära följt av aladåb och lutfisk.

Från undersökningen

Vad skulle du aldrig äta idag?

Surströmming 60%
Annat 6%
Vet ej 6%

Bas 1 095

Karin Nileskog, kostansvarig på WW ViktVäktarna karin.nileskog@viktvaktarna.se, 076 782 61 62
Ulrika Ennen, marknadsdirektör på WW WW ViktVäktarna, ulrika.ennen@viktvaktarna.se, 073 364 15 74

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 9-12 april 2019. Totalt intervjuades 1095 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.