ViktVäktarna utser Halvseklets ViktVäktare

1972 kom ViktVäktarna till Sverige och under företagets 50 år på den svenska marknaden har de hjälpt miljontals människor att gå ner i vikt och skapa hälsosamma vanor. Under jubileumsåret vill de passa på att lyfta fram sina medlemmar genom att utse Halvseklets ViktVäktare.

-Vi vet att en stor källa till inspiration är att se hur andra lyckats skapa en hälsosam livsstil. Därför ville vi uppmuntra våra medlemmar att dela med sig av sin vikt- och hälsoresa. Det handlar dock inte om antalet kilo en medlem gått ner utan om de hälsovinster medlemmen gjort i ett större perspektiv, säger Karin Nileskog, kostexpert på ViktVäktarna.

Alla som gjort en hälsoresa med ViktVäktarna under företagets 50 år i Sverige har kunnat anmäla sig till Halvseklets ViktVäktare. Därefter har Karin tillsammans med Maria Björkholtz (content editor på ViktVäktarna) och Jonas Hallberg (stjärnstylist och ambassadör för ViktVäktarna) har haft det roliga uppdraget att läsa alla anmälningar och välja ut sex finalister.

De sex finalister är:

1. Sophia, - 36 kg, från Umeå
    “Min största hälsovinst är att jag blev modig. Jag vågar vara jag och det är tack vare ViktVäktarna.”

2. Marie-Louise, -17 kg, från Nässjö
    “Att kunna äta allt men inte alltid har varit ledorden genom livet. Det är det som gör att ViktVäktarnas program har fungerat för mig i 45 år.”

3. Markus, -36 kg, från Asmundtorp
    “Min viktnedgång har lärt mig väldigt mycket om mig själv. Jag tänker inte längre på vad andra ser och tycker om mig och jag vet att det är bara jag själv som sätter gränserna för vad jag kan och inte kan göra.”

4. Linda-Marie, -28 kg, från Vännäs
    "Jag känner att jag har blivit jag efter att ha varit vilsen i småbarnslivet. Jag är stark, har energi och tror på mig själv."

5. Anna, -23 kg, från Luleå
    “Viktresan har gjort att jag fått tillbaka livsglädjen och orken. Jag vågar tro på mig själv, är mer närvarande och har hittat tillbaka till livet.”

6. Veronica, -40 kg, från Vaggeryd
    “Mina hälsovinster har varit enorma och jag har även njutit av mina delmål som att kunna knyta skorna och få på mig ringarna igen. Nu kan jag springa över en mil - och njuta av det”

-Det är helt amazing att få ta del av alla inspirerande historier och läsa om hur ViktVäktarna förändrat folks liv. Jag har varit ambassadör för ViktVäktarna sedan 2019 och gick med för att skapa nya hälsosamma vanor och komma i form. Jag hade under flera år levt ett ganska ohälsosamt liv vilket ledde till både övervikt och dåliga värden. Nu, 20 kilo lättare, är mina värden mycket bättre och jag känner mig både piggare, fräschare och lite snyggare, säger Jonas Hallberg.

Vem av de sex finalisterna som blir Halvseklets VIktVäktare utses nu genom publik röstning på mittviktvaktarna.se

Röstningen pågår till och med den 20 november, och vinnaren presenteras den 23 november.