Gå direkt till innehåll
Exempel på indunstningsanläggning som levereras för rening av processvatten med en kapacitet upp till 200 m3/h och en energiförbrukning från 8kWh/m3.

Vatten är snabbt på väg att bli en bristvara

Vatten är snart en bristvara – men ändå släpps 80 procent av världens avloppsvatten rakt ut i miljön. När allt fler företag vill ändra på det ökar intresset för Vilokan. Den svenska miljöteknikkoncernen hjälper kunder över hela världen att ta vara på sitt vatten och återanvända det i slutna kretslopp.

– Genom att skapa slutna system hjälper vi våra kunder att bli oberoende. När vattenbristen förvärras kommer företag som återanvänder vatten att ha ett försprång – både vad gäller lönsamhet och samhällsansvar, säger Lars Rosell, medgrundare av Vilokankoncernen.

Vilokan har arbetat med innovation inom miljöteknik, vattenrening och återvinning i över 30 år. Under den tiden har samhället misslyckats med att värna sitt vatten, trots att varken människor eller industri klarar sig utan. Först nu ser Lars Rosell hur en ny syn på vatten som råvara börjar etableras.

– Framgångsrikt miljöarbete bygger på att det är lönsamt.

Vi ser hur efterfrågan på våra lösningar ökar och i dag hjälper vi industrier i allt fler länder att sluta sina kretslopp, säger Lars Rosell. Vatten står i fokus för mål nummer sex bland de globala målen för hållbar utveckling. Att fler stora aktörer tar steget att bli vattenförvaltare är avgörande för att angripa vattenbristen.

– Framsynta industrier vill ta ansvar för rent vatten, ren luft, säker arbetsmiljö och säkra produkter. Då är det smart att återanvända de resurser de redan har. Det är absurt att använda dricksvatten till industriprocesser och sedan inte ta tillvara på avloppsvattnet,
säger Lars Rosell.

Ett exempel på lönsam cirkulering är Vilokans hantering av den vätska som används för att ta bort isbeläggning på flygplan. Vilokans anläggning på Arlanda återvinner vatten och glykol ur vätskan från 14 svenska flygplatser renats från tungmetaller och glykol. Samtidigt som verksamheten är lönsam för alla parter har den på två och ett halvt år sänkt flygplatsernas utsläpp med motsvarande 26 000 ton koldioxid, bara genom att återanvända råvarorna.

Omvärlden har snabbt fått upp ögonen för potentialen i att återvinna avisningsvätska. Vilokan har sålt anläggningar till flera flygplatser i Europa och Nordamerika och driver en rad samarbeten med globala aktörer kring återvinning av vatten och lösningsmedel.

Ett exempel är de två anläggningar som Vilokan ADF Solution just levererat (feb. 2021) färdigmonterade i 40 fots containers. (byggda av Vilokan Recycling Tech) till Cleveland Hopkins International Airport. Dessa anläggningar är provkörda på vår verkstad och medger i princip ”plug and play” installation. Systemet tar hand om den vätska som samlas upp på avisningsytorna, vilket normalt innehåller ca 10% glykol. Slutprodukten är en filtrerad produkt som innehåller minst 50% glykol. Denna vätska säljs sedan vidare för vidare förädling.

I takt med att allt fler industrier i hela världen inser lönsamheten i en effektiv, cirkulär hantering av resurser ökar efterfrågan på Vilokans kunnande och färdiga lösningar. I dag arbetar Vilokankoncernen mot ett 20-tal länder, en siffra som väntas stiga de närmaste åren. Med 70 anställda och en omsättning som närmar sig en halv miljard kronor befinner sig Vilokan i en kraftigt expansiv fas.

– Vi söker hela tiden efter nya medarbetare som delar vår vision om ett samhälle där vi tar vara på värdefulla resurser. Omställningen till en hållbar och cirkulär värld har bara börjat och vi är med och driver på den,
avslutar Lars Rosell.

Kategorier

Vilokan Group omsätter ca 430 miljoner och har försäljning till drygt 20 länder. Gruppen består av tre olika affärsområden, Technology, Solutions och Fluid.

- Arom-Dekor Kemi, produktion, paketering och försäljning av kemiprodukter för fordon, industri och hushåll. Välutvecklat logistiknät med egna turbilar och tankbilar (AdBlue®).

Madeleine Olsen

Presskontakt Market Communication Manager Marknadskommunikation +46 (0)706 - 36 40 34 Linkedin

En företagsgrupp med hjärtat i miljöteknik, vattenrening och återvinning.

Vilokan Group är en koncern för miljön, för ekonomin och för framtiden. Vilokan Group omsätter 1,2 miljarder och har försäljning till drygt 20 länder. Gruppen består av tre olika affärsområden, Technology, Solutions och Fluid.

Vilokan Group
Uddevallavägen 3