Gå direkt till innehåll
Vilokan Recycling Tech spänner musklerna med ny teknik och lanserar nu EnvoVap F-MVR

Pressmeddelande -

”Nu spänner vi bågen och lanserar vårt nyaste tillskott i VRT familjen, EnvoVap F-MVR. Ett indunstarprogram för de stora flödena, från 2 m3/tim upp till 200 m3/tim eller mer, med en extremt låg energiförbrukning dessutom. – Detta öppnar upp för väldigt många nya intressanta samarbeten eftersom vi med hjälp av nya EnvoVap F-MVR kan hantera och rena mycket stora flöden med en mycket konkurrenskraftig totalekonomi”,  säger Johan Brandberg, på Vilokan Recycling Tech AB.

Huvudflödet från en EnvoVap F-MVR är rent vatten. Det renade vattnet kan antingen återanvändas (avloppslös closed loop) eller efter behandling släppas till avlopp eller recipient. F-MVR eller mekanisk ångkomprimering (även känd som MVC) är en teknik där ångan komprimeras i en fläkt till högre temperatur och tryck. Denna komprimerade ånga används sedan som energikälla, därav den mycket lågaenergi-förbrukningen som F-MVR-tekniken innebär.

”Det är nästan bara fantasin som sätter gränser för vilken typ av flöde vi kan hantera med hjälp av indunstarprogrammet EnvoVap F-MVR. Några exempel på industrier som har tuffa utmaningar tack vare mycket stora avloppsflöden är gruvvatten, lakvatten, metallindustrin, läkemedels- och livsmedelsindustrin, avvattning och uppkoncentrering av råvara för att nämna några. Det ska bli mycket spännande att kunna erbjuda denna teknik till industrisektorer som har dessa behov och se vart det leder oss som bolag och koncern. Vårt motto är ju trots allt ”För miljön, för ekonomin, för en hållbar framtid”,
avslutar Johan leende.

Kategorier

Vilokan Group omsätter ca 430 miljoner och har försäljning till drygt 20 länder. Gruppen består av tre olika affärsområden, Technology, Solutions och Fluid.

- Arom-Dekor Kemi, produktion, paketering och försäljning av kemiprodukter för fordon, industri och hushåll. Välutvecklat logistiknät med egna turbilar och tankbilar (AdBlue®).

Madeleine Olsen

Presskontakt Market Communication Manager Marknadskommunikation +46 (0)706 - 36 40 34 Linkedin

En företagsgrupp med hjärtat i miljöteknik, vattenrening och återvinning.

Vilokan Group är en koncern för miljön, för ekonomin och för framtiden. Vilokan Group omsätter 1,2 miljarder och har försäljning till drygt 20 länder. Gruppen består av tre olika affärsområden, Technology, Solutions och Fluid.

Vilokan Group
Uddevallavägen 3