Gå direkt till innehåll
Vilokan ADF Solutions GmbH, start drift av recyclinganläggningen samt ansvar för försörjning- och avfallshantering av ADF på Münchens flygplats

Pressmeddelande -

Vilokans nya tyska dotterbolag, Vilokan ADF Solutions GmbH, har med start av vintersäsongen 2023-2024 tilldelats driften för recyclinganläggningen för flygplansavisningsvätska på Münchens flygplats, MUC. Kontraktet innefattar totalansvaret för försörjnings- och avfallshanteringens-logistiken av flygplansavinsningsvätskor, ADF, samt driften av recycling- och produktions-anläggningen på MUC.

Recyclinganläggningen på Münchens flygplats togs i drift direkt vid öppnadet av flygplatsen 1992 har sedan dess tillverkat en certificerad Typ I ADF för direkt användande på flygplatsen. Anläggningen upparbetar ca. 6.000 – 15.000 m³ uppsamlad avisningsvätska per säsong och tillverkar ca. 1.500 – 4.500 m³ ”ready-to-use ADF Typ I”. Med den här ”on-site” produktionen täcks behovet av ADF Typ I för avisningsbolaget EFM (www.munich-airport.de/efm) med ca. 70%.

Kategorier

Vilokan Group omsätter drygt 1,2 miljarder och har försäljning till 27 länder. Gruppen består av tre olika affärsområden, Technology, Solutions och Fluid.

- Arom-dekor Kemi, produktion, paketering och försäljning av kemiprodukter för fordon, industri och hushåll. Välutvecklat logistiknät med egna turbilar och tankbilar (AdBlue®).

Madeleine Olsen

Presskontakt Market Communication Manager Marknadskommunikation +46 (0)706 - 36 40 34 Linkedin

En företagsgrupp med hjärtat i miljöteknik, vattenrening och återvinning.

Vilokan Group är en koncern för miljön, för ekonomin och för framtiden. Vilokan Group omsätter 1,2 miljarder och har försäljning till drygt 20 länder. Gruppen består av tre olika affärsområden, Technology, Solutions och Fluid.

Vilokan Group
Uddevallavägen 3