Vilokan Group rekryterar hållbarhetschef

Vilokan Group rekryterar hållbarhetschef

Vilokan Group är en koncern som i snart fyra decennier arbetat för att skapa affärsmässigt, miljömässigt och socialt hållbara cirkulära lösningar för att rena industriellt processvatten. De senaste åren har det globala intresset för våra hållbara, affärsmässiga lösningar blivit allt större och vi märker en kraftigt ökande efterfrågan både i Sverige och internationellt. Dagens Industri utsåg dessutom Vilokan till årets Impactgasell 2023. Samtidigt ser vi hur intressenters och lagstiftares hållbarhetskrav hela tiden skärps, vilket vi välkomnar.

Affärsmässig hållbarhet är hela vår affärsidé. Vi har byggt vår affärsmodell på samverkan och är övertygade om att det enbart är genom innovativa partnerskap och delat ansvar som vi kan lösa de globala hållbarhetsutmaningarna. Vilokan vill vara en aktiv, innovativ samarbetspartner i det arbetet; framför allt när det gäller vattenfrågan.

För att kunna fortsätta skapa hållbara lösningar tillsammans med våra partners behöver vi växla upp vårt hållbarhetsarbete och bli ännu bättre på att kommunicera kring hållbarhetsfrågorna på ett pedagogiskt, engagerande sätt. Därför förstärker Vilokan nu sin koncernledning med Maria Hernroth, en erfaren hållbarhetschef som dessutom arbetat länge med kompetens- och utbildningsfrågor, bland annat i Peabkoncernen.

”Marias unika bakgrund med hållbarhetskompetens, lång erfarenhet från näringslivet och en gedigen pedagogisk bakgrund gör att vi fastnade direkt för hennes profil” säger Johan Brandberg, VD.

”Att få ansvara för hållbarhetsfrågorna i ett bolag som så har en så hållbar affärsidé och som delar min övertygelse om vikten av samverkan, kommunikation och lärande – det är ju mitt drömjobb” säger Maria Hernroth.

Maria blir Chief Sustainability, Competence and Communications Officer och kommer ingå i koncernledningen. Hon tillträder direkt efter sommaren.

Kategorier

Vilokan Group omsätter drygt 1,2 miljarder och har försäljning till 27 länder. Gruppen består av tre olika affärsområden, Technology, Solutions och Fluid.

- Arom-dekor Kemi, produktion, paketering och försäljning av kemiprodukter för fordon, industri och hushåll. Välutvecklat logistiknät med egna turbilar och tankbilar (AdBlue®).

Madeleine Olsen

Presskontakt Market Communication Manager Marknadskommunikation +46 (0)706 - 36 40 34 Linkedin

En företagsgrupp med hjärtat i miljöteknik, vattenrening och återvinning.

Vilokan Group är en koncern för miljön, för ekonomin och för framtiden. Vilokan Group omsätter 1,2 miljarder och har försäljning till drygt 20 länder. Gruppen består av tre olika affärsområden, Technology, Solutions och Fluid.

Vilokan Group
Uddevallavägen 3