Dagens ungdom surfar för lite. Ge dem skärmtid i julklapp!

Dagens ungdom surfar för lite. Ge dem skärmtid i julklapp!

Om du vill bli årets förälder föreslår Vimla att du stoppar ner plån- boken och fokuserar på något som barnen både vill ha och faktiskt behöver. Mer skärmtid! Nya studier visar nämligen att hälften av alla barn mellan 8-19 år känner ett utanförskap på grund av för lite tid vid den så mytomspunna skärmen.

Skärmtid är en fråga som ständigt diskuteras bland föräldrar och forskare runt om i landet. De flesta målar upp det som något som fördärvar vår ungdom, får dem att bli asociala och frånkopplade från verkligheten. Men faktum är att det är precis tvärtom. Något som lett till att mobiloperatören Vimla skapat ett presentkort på extra skärmtid som föräldrar kan ge till sina barn i jul.

– Den årliga rapporten Svenskarna och internet visade att hälften av alla barn mellan 8–19 år känner sig utanför på grund av för lite skärmtid. Vi på Vimla tycker att det är dags att sluta behandla ämnet som 80-talets videovåld och istället utgå från barnens behov. Att en större del av deras sociala liv sker online kanske känns obekvämt som förälder. Det blir svårare att ha koll. Men det går inte att bortse från det faktum att barn faktiskt behöver vara online för att hänga med sina vänner. Därför tog vi fram ett presentkort på extra skärmtid, vi tycker att det är den perfekta julklappen för barnen i år. Den är ju dessutom helt gratis, säger Ida-Cecilia Musilová, varumärkesansvarig på Vimla.

Med initiativet vill Vimla slå hål på några av de myter som finns kring barn och skärmtid. En av de som forskat längst på området är prisbelönta Elza Dunkels, docent i pedagogiskt arbete och författare till boken Skärmstark. Hon har studerat barn och ungas nätanvändning sedan slutet av 1990-talet och tycker att dagens demonisering av skärmtid är ganska överdriven.

– Vi ska inte begränsa våra barns mobilanvändande. Det finns till exempel inga källor eller forskning som stödjer teorin om skärmtid. Det går inte att säga att; så många timmar ska ett barn använda mobilen för att må bra. Vissa mår bra av att använda sin mobil flera timmar om dagen, medan andra inte har samma behov, säger Elza Dunkels.

Presentkortet är som ett stämpelkort och kan användas när som helst barnen vill ha extra skärm- tid (dock inte innan läggdags). På baksidan finns stämplar som enkelt kan kryssas över, en timma åt gången, 10 timmar totalt. I paketet ingår också en handbok om barn och internet framtagen tillsam- mans med Elza Dunkels och Internetstiftelsen.

– Vi förstår självklart alla oroliga föräldrar. Man vill ju skydda sina barn till varje pris. Men även om det finns faror på internet så tycker vi att skärmtid har fått ett oförtjänt dåligt rykte. Det är viktigt för unga att kunna vara online idag. Den medföljande handboken riktar sig till föräldrar och blir ett sätt att öppna upp för diskussion om internet och skärmtid med sitt barn. Det kan vara svårt att närma sig ämnet utan att komma med pekpinnar eller förbud, något som sällan fungerar, avslutar Ida-Cecilia Musilová.

Presentkortet och den medföljande handboken går att beställa helt kostnadsfritt på Vimla.se från och med idag.

Hej, det är vi. Vimla. Mobiloperatören som föddes online. Mobiloperatören som inte tycker att vi ska behöva dra fåniga gränser för vad som ska få kallas verklighet och på riktigt. IRL och www, vi älskar er all the same. Med Vimla får du därför fri tillgång till nätets alla underliga underverk, och kan bada i fria mess och samtal. Dessutom skänker vi en del av vinsten till välgörenhet. Hörde vi bye bye offline?

Vimla är en del av Telenor Sverige AB.