Var tredje ung rädd för inkommande samtal – En av Sveriges vanligaste fobier

Var tredje ung rädd för inkommande samtal – En av Sveriges vanligaste fobier

Enligt en ny Sifo-undersökning från mobiloperatören Vimla får 35 procent av Sveriges unga samma symptom när mobiltelefonen ringer som vid en fobi. Med symptom som hjärtklappning, skakningar och irrationellt beteende menar Vimla, tillsammans med psykologen Per Carlbring, att rädslan för inkommande samtal ska tas på allvar och accepteras som en etablerad fobi – invasofobi.

Invasofobi kommer från det latinska ordet “invasit” som betyder “invaderad” och beskriver känslan som var tredje ung (18-34 år) får när mobilen ringer. Precis som vid etablerade fobier, såsom spindelfobi och höjdskräck, ger inkommande samtal både hjärtklappning och darrningar.

– Som operatör med många unga användare har vi följt rädslan för inkommande samtal och hur den förändrat ungas mobilanvändande. Vi vet också att den här faktiska ångesten inte alltid tas på allvar. Genom att klassa detta om en fobi kan vi skapa acceptans hos omgivningen och på så sätt ge tillbaka kontrollen till användaren, säger Nils Dinell Sederowsky, användarexpert på Vimla.

Undersökningen visar också att trots att man vet att telefonsamtal inte är farliga undviker man att svara när det ringer. Ett sådant undvikande beteende är enligt psykologen Per Carlbring, med inriktning på just fobier, ett mycket vanligt symtom vid fobier. Enligt honom kan en fobi beskrivas som en tydlig men irrationell rädsla för specifika situationer som aktiverar kroppens varningssystem.

Ett inkommande samtal kan inte ge större fysiska skador än en svensk husspindel, men upplevelsen av hot är samma. Utifrån min bedömning och undersökningens resultat kan rädslan för inkommande samtal definitivt vara en fobi. Mobilsamtal är ju egentligen den enda funktionen där all makt ligger hos den som ringer, vilket kan väcka känslan av att bli invaderad. Namnet invasofobi beskriver därför den här fobin väldigt bra, säger Per Carlbring, psykolog.

På grund av covid-19 har många tvingats stanna hemma, något som inneburit fler inkommande samtal och mer ångest och oro för en person med invasofobi. Per Carlbring tipsar därför om tre saker att tänka på inför kontakt med en invasofob.

Tre tips: Så kontaktar du bäst någon med invasofobi

1.Så ofta det går, kom överens om när ni ska prata och ungefär vad ni ska prata om.

2.Behöver du ringa mer spontant, skriv några minuter innan så att personen hinner förbereda sig, oavsett om det handlar om.

3.Om du ringer någon du inte känner, börja med att du kort presenterar dig och vad du vill istället för att fråga om du pratar med rätt person eller om personen har tid.

Kategorier

Vimla startades med en övertygelse om att även mobiloperatörer kan bidra till en schysstare värld. Inga luriga asterisker eller fuffens, sånt får andra hålla på med. Vi tror på gemenskap. Därför skänker vi en del av vinsten till välgörenhet och låter våra användare bestämma till vem. Lite ovanligt kanske, men vi vill ha det så. Det ska märkas när du surfar, ringer och messar med oss. Vimla är en del av Telenor Sverige AB och använder Telenors mobilnät.