Cancerpodden och Ångestpodden delade på 30 000 kr i Vimla-valet.

Vimla delar med sig av vinsten till poddar som vågar prata om svåra ämnen

Vimla delar än en gång med sig av sin vinst. Den här gången till Ångestpodden och Cancerpodden så att de kan fortsätta lyfta samtal om viktiga ämnen, krossa tabun om psykisk ohälsa och vara ett stöd för cancerdrabbade och anhöriga.

I Sverige får 1 av 3 cancer idag. Och psykisk ohälsa är ett av våra vanligaste hälsoproblem. Trots att ett så stort antal drabbas och påverkas vågar många inte prata om det, något Ångestpodden och Cancerpodden vill ändra på.

- De här poddarna drivs av eldsjälar som tycker att de behöver snackas mer om viktiga ämnen, och vi håller med! När något är svårt att prata om kan det vara enklare att lyssna. Därför vill vi ge poddarna möjlighet att göra fler avsnitt och skapa rum för fler samtal om viktiga ämnen, säger Johan Littorin, affärsansvarig på Vimla.

Vimla är mobiloperatören som startades med grundtanken om att det göra mobiltelefoni på ett lite annorlunda sätt. En av flera saker som Vimla gör annorlunda är att dela med sig av sin vinst till organisationer och initiativ som driver positiv förändring. Det är Vimlas medlemmar (kunder) som genom att rösta bestämmer hur vinsten ska delas ut.

Så här fördelades pengarna:

Cancerpodden, 17 700 kr (59 procent av rösterna)
I Cancerpodden intervjuar och pratar Anna Benson bland annat med drabbade, forskare, läkare och anhöriga för att öka kunskapen om denna hemska, men tyvärr vanliga, sjukdom.

Ångestpodden, 12 300 kr (41 procent av rösterna
Ångestpodden drivs av Ida Höckerstrand och Sofie Hallberg. Här blandas lättsamhet med allvar för att bryta tabun och skapa mer öppenhet kring psykisk ohälsa. Här får äntligen de där tankarna som många bär på, men kanske inte säger, komma ut.

För mer information:
Johan Littorin, affärsansvarig Vimla
0734-41 72 85 eller johan@vimla.se

Julia Kvarnlöv, Kärnhuset
0768-28 31 33 eller julia.kvarnlov@karnhuset.net

Journalister når Presstjänsten på 08-41 01 00 40 eller press@telenor.com

Vimla startades med en övertygelse om att även mobiloperatörer kan bidra till en schysstare värld. Inga luriga asterisker eller fuffens, sånt får andra hålla på med. Vi tror på gemenskap. Därför skänker vi en del av vinsten till välgörenhet och låter våra medlemmar bestämma till vem. Lite ovanligt kanske, men vi vill ha det så. Det ska märkas när du surfar, ringer och messar med oss. Vimla är en del av Telenor Sverige AB och använder Telenors mobilnät.