Så hittar du prissänkta viner

Så hittar du prissänkta viner

Finns det rea på Systembolaget? Det enkla svaret är nej, men däremot finns det faktiskt rejält prissänkta produkter, helt lagligt och inget fuffens. Men de prissänkta produkterna är en väl bevarad hemlighet och svåra att hitta - just därför finns Vinbörsen. Vi håller koll på utbudet och visar dig när Systembolagets leverantörer sänker priserna.

Vad avgör om ett vin är prisvärt?
Vinbörsen är en jämförelsesajt för dryck med en av Sveriges största redaktioner där några av landets bästa och mest kända vinskribenter provar och betygsätter de drycker som visas på sajten. Tycker inte redaktionen att produkten är prisvärd - alltså att prislapp stämmer överens med innehållet - så hamnar inte produkten på sajten. Vi håller även koll på vad vinet fått för betyg av andra och såklart hur priset står sig i jämförelse mot liknande viner så du vet om det är dyrt eller billigt? Givetvis får du även konkreta tips på vad vinet passar till för mat och tillfälle.

Vem är det som sänker priserna på vin, öl och sprit?
Det är inte Systembolaget som själva sänker några priser, det är alltid leverantören av produkten som står för detta och det är leverantören som bestämmer över prisändringar både upp och ner i pris.

Varför sänker leverantörer priset?
Det finns såklart massor av anledningar för de ca 1 200 leverantörer som levererar sina produkter till försäljning på Systembolaget att förändra sina priser. Det vanligaste är överlager, där produkter inte sålt lika bra som man hoppats. Andra exempel kan vara byte av etikett eller förpackning, att en ny årgång är på väg in eller att man ska avsluta samarbetet med en producent. Hur valutor och tillgång på råvaror förändras påverkar även, men oftast i motsatt håll.

Hur fungerar Vinbörsen?
Vinbörsen håller koll genom att löpande samla in pris- och produktdata för produkter genom tät dialog med Sveriges importörer. Vi provar, granskar och jämför produkter och presenterar sedan informationen på ett lättillgängligt och lättförståeligt sätt på vinborsen.se. Läs mer om hur det fungerar här.

Välkommen till Vinbörsen för att få koll på priset, jämföra, klämma och känna innan du gör ditt köp - och för att hitta prissänkta fynd!