Matematik på schemat hela dagen

Måndag den 19 november står det matematik på schemat hela dagen på Vidåkersskolan i Vingåker. Denna gång är temat taluppfattning i olika former. För fjärde gången arrangerar högstadieskolan en temadag i matematik.

Dagen delas in i fyra pass: ett pass med populäre föreläsaren Sten Rydh, ett fysiskt matematikpass i sporthallen där hela kroppen får vara med, ett pass med tipspromenad med frågor kopplade till matematik och ett pass med laborativ matematik. Eleverna delas in i mindre, åldersblandade grupper som de följer hela dagen. Några av dagens matematikpass är delar av en tävling där grupperna har chans att vinna roliga priser!

BAKGRUNDSFAKTA   Vidåkersskolan har sedan en längre tid arbetat målmedvetet för att stärka matematikkunskaperna hos sina elever. Temadagen är ett exempel och arrangeras nu för fjärde gången. För två år sedan beviljades även statliga medel för ytterligare satsning på matematiken.

2010 - Skolverket fick regeringens uppdrag att fördela projektmedel till skolhuvudmän som stöd till lokala utvecklingsprojekt. Bidraget syftar till att stimulera och stärka skolornas eget utvecklingsarbete med att höja kvaliteten i matematikundervisningen och slutmålet är att fler elever ska gå ut grundskolan med minst betyget Godkänd i matematik.

2010 MAJ - Vidåkersskolan sökte pengar 2010 för fyra olika projekt och beviljades medel. Kravet var att projekten skulle ha sin utgångspunkt i kursplanen i matematik och syfta till att höja undervisningens kvalitet.

• 496.380 kr beviljades för ett av projekten som löper över två år.
  • Fortbildning för lärare inom ämnet
  • Med hjälp av ett nytt material konkretiseras målen för eleverna och gör dem medvetna om sitt eget lärande genom dokumentation, reflektion och diskussion.
  • Genom ett laborativt arbetssätt fördjupas elevernas förståelse, vilket förhoppningsvis höjer      resultaten.
  • Lärarna hoppas och tror att matematiken kan göras roligare och intressantare genom grupparbeten, gemensamma diskussioner och ett undersökande arbetssätt.
  • Läroböckerna kommer att användas i mindre omfattning, och då som faktabas och till färdighetsträning.
  • Pengarna kommer främst att användas till att ge matematiklärare nedsättning i tid för att sätta sig in i materialet, planera lektioner, utvärdera, reflektera och föra pedagogiska diskussioner.

KONTAKTINFORMATION: Anna Sjöberg, lärare i matematik Vidåkersskolan tfn 076-932 00 75