​Vad gör Vingåker till en attraktiv plats?

Under de närmaste veckorna får 300 invånare chans att delta i en undersökning om att leva och bo i Vingåkers kommun. Resultatet kommer att användas i arbetet med att ta fram en strategi för att marknadsföra Vingåker som en attraktiv plats.

– Vi hoppas nu att alla som blir uppringda tar sig tid att svara på frågorna om hur det är att leva och bo i Vingåkers kommun. Det hjälper oss att göra ett bättre jobb för att locka till oss inflyttare och arbetskraft men även turister, säger Maria Pestrea, kommunikationschef.

Sveriges ledande marknadsföringsföretag TNS Sifo genomför på uppdrag av Vingåkers kommun denna telefonundersökning under de närmaste veckorna.

Under samma period gör Sifo även 600 intervjuer med allmänheten inom pendlingsavstånd till kommunen. Utöver de två undersökningarna har Sifo dessutom i uppgift att ta fram en analys av bilden av Vingåker i närliggande media.

– I närområdet tror vi att kännedomen och uppfattningen om Vingåker är större än i övriga Sverige. Chansen är större att man har besökt Vingåkers kommun eller har en tydlig uppfattning om platsen, säger Maria Pestrea.

Utöver Sifo:s undersökningar har vi även workshops med föreningar och företag den 25 november. På julmarknaden den 29 november på Säfstaholms slott har vi dessutom ett öppet möte där fler invånare har möjlighet att ge sin bild av Vingåker som plats att leva och bo på.

– Varumärket Vingåker är vårt gemensamma som vi ska arbeta med i samverkan. Det gynnar oss alla att formulera en gemensam bild som vi sedan hjälpas åt med att sprida, säger Maria Pestrea.

I början av 2016 ska vi utifrån detta underlag ta fram en varumärkesplattform för Vingåkers kommun, en strategisk grund för kommunens arbete. Utifrån plattformen ska vi under våren förnya den grafiska profilen och webbplatsen vingaker.se.

Kontaktpersoner:

Maria Pestrea, kommunikationschef
Direkt: 0151-191 19
maria.pestrea@vingaker.se

Rosmarie Sundström, kommunikatör
Direkt: 0722-38 30 91
rosmarie.sundstrom@gmail.com

Vingåkers kommun är vackert beläget i Sörmlands nordvästra del och gränsar till Närke och Östergötland. Kommunen är storstadsnära med korta avstånd till Örebro, Eskilstuna, Norrköping, Nyköping samt Stockholm. Kommunen kännetecknas av ett varierat näringsliv med några större företag och med många småföretag. Inom Vingåkers kommun finns ett stort utbud av kultur- och fritidsaktiviteter för alla.