Vingåkers första bankett gick av stapeln

Sex stipendier och utmärkelser skulle delas ut under kvällen den 24 oktober på Vingåkers kommuns första bankett. Ute var det gråmulet och det duggade lätt men inne på Båsenberga hotell & konferens var det värme och god stämning. Ett fyrtiotal gäster minglade för att sedan slå sig ned tillbords där en trerätters middag serverades. Kvällens gästlista bestod av stipendiaterna med respektive, nämndpolitiker och tjänstemän från Vingåkers kommun men även av allmänheten som har haft möjlighet att köpa bankettbiljett.

Nytt för i år var själva banketten. Tidigare har utdelningen skett under olika ceremonier under året men i år valde Vingåkers kommun att göra en gemensam bankett. Ett mycket lyckat och uppskattat drag som med all säkerhet kommer att bli en tradition. - Det är roligt att skapa en lite finare tillställning för våra stipendiater, säger Lars Furborg, förvaltningschef på Kultur- och fritidsförvaltningen. Även Gunilla Malm, näringslivsansvarig, var nöjd med kvällen. - Alla har verkat nöjda, maten har varit toppen och stämningen god.

Kvällens konferencier, Sven Boräng, skötte uppdraget galant och höll ordning på alla utdelare, stipendiater och underhållare. Han var den första att motta kultur- och fritidsnämndens Ungdomskulturstipendium 2007, ett stipendium som man i år inte delade ut på grund av ej lämplig kandidater. Stipendiet är på 25000 kronor och är avsett för ungdom från Vingåker som vidareutbildar sig inom något kulturområde. Dock lovade kulturstipendiaten Johanna Widén att hon har flera kommande kandidater med tanke på sina sång- och fiolelever. Ett gott tecken på den kulturella utvecklingen i Vingåker.

Kvällen avslutades med en konsert av Johanna och Thomas Widén.

__________________________________________________________________________________

De sex utmärkelserna:

Årets företagare - Mikael Kihlgren, ägare till KS Bygg.

Företagarna och Näringslivsnämndens motivering: Mikael Kihlgren, KS Bygg, har med stor framgång och hårt arbete verkat seriöst lokalt och även regionalt. Han har fördubblat omsättningen och vinsten i sin verksamhet flera gånger om och även blivit gasellföretag 2007 och 2008. Mikael Kihlgren, KS Bygg, framstår genom sitt entreprenörskap och sitt företagande som en positiv förebild inom näringslivet och som en självklar Årets företagare 2008 i Vingåkers kommun

Årets Stöttepelare - Marianne Holmgren

Näringslivsnämndens motivering: Marianne har under lång tid med stor kraft och uthållighet bidragit till att upprätthålla ett aktivt centrum i Vingåker. Genom sitt företagande och uthålliga arbete har hon på ett enastående kraftfullt och föredömligt sätt bidragit till ett levande centrum och även en mängd inspirerande och underhållande aktiviteter för kommuninvånare och besökare i Vingåkers kommun

Årets Eldsjäl - Sven-Eric Huss

Näringslivsnämndens motivering: Det finns en ödmjukhet hos Sven-Eric inför människor som har det som svårast och han brukar säga att det är ju bara en droppe i havet det han gör och dessutom är det nyttigt att uppleva det han får göra genom sina resor och sitt arbete eftersom "- ...//det får mig att förstå hur bra vi har det". Sven-Eric har bidragit med många droppar och han gör ett fantastiskt arbete utan ett spår av egenintresse och med en sällsynt ödmjuk inställning vilket gör att det känns extra angeläget att uppmärksamma hans gärning för behövande i vårt grannland Lettland

Årets ungdomsledarstipendium 1 - Anita Askerlund-Karlsson

Kultur- och fritidsnämndens motivering: En uppoffrande och hängiven ungdomsledare som möjliggör meningsfulla aktiviteter för barn och ungdom på landsbygden. Anita har under många år arbetat ideellt för Berga Scoutkår.

Årets ungdomsledarstipendium 2 - Robert Söderberg

Kultur- och fritidsnämndens motivering: Genom sitt engagemang för ungdomsverksamheten i Vingåkers Volleybollklubb och den egna elitsatsning framstår Robert som en förebild både på och utanför planen.

Årets Kulturstipendium - Johanna Widén

Kultur- och fritidsnämndens motivering: För enastående sångbegåvning och engagerande inspiratör för andra sångare och musiker.

Årets Idrottsstipendium - Robert Söderberg

Kultur- och fritidsnämndens motivering: För framgångsrikt volleybollspel på elitnivå i över tio år med bland annat SM-final, landslagsspel och utmärkelsen Seriens bästa libro.

För mer information:

Lars Furborg, tfn 0151-191 89, 070 - 330 07 80, lars.furborg@vingaker.se

Gunilla Malm, tfn 0151-192 70, 070 - 334 46 12, gunilla.malm@vingaker.se

Bildtext
Bakre raden från vänster; Anita Askerlund-Karlsson, Robert Söderberg, Mikael Kihlgren. Främre raden från vänster: Marianne Holmgren, Johanna Widén, Sven-Eric Huss

• Kultur

• stipendium