Modern vs. traditionell Rioja

Vår producent Castillo De Cuzcurita tillhör modernisterna och vi kontaktade vinmakaren Ana Martin Onzain med ett par frågor om hur hon ser på skillnaden mellan traditionell och modern rioja.

Läs hela intervjun i nyhetsbrevet som ligger under "Relaterat material" och vinjournalister som vill prova Señorio de Cuzcurrita är välkomna att höra av sig.

Hur skiljer du mellan traditionell och en modern Rioja? Vilka för och nackdelar finns i varje stil?

Först och främst är det två totalt olika stilar av vin. Både deras organoleptiska egenskaper men även vinodlingen och oenologin. Det är därför mycket svårt att sammanfatta skillnaderna med ett par ord.

”Traditionell Rioja” är ett vin som visar lägre färgintensitet och har markerade lagringstoner. På en aromatisk nivå dominerar det tertiära ursprunget från vinets utveckling tillsammans med faten. Frukten visar mer subtila nyanser som är integrerade tillsammans med faten. Munkänslan är ofta först fräscht med välintegrerade syror som sedan leder till runda tanniner som formats av sin fatlagring. Överlag så söker dessa viner elegans och finess.

”Modern Rioja” är färgintensiva viner med mindre lagringsutvecklade nyanser, där druvornas härliga blå-violetta nyanser finns kvar. Aromatiskt så upplevs dessa viner som mer koncentrerade som en effekt av den kraftfullt integrerade frukten och fattonerna. Vinet blir mer uttrycksfullt och intensivt snarare än toner av oxidation. Munkänslan bjuder på en stor bouquet med mer struktur och stramare tanniner. Generellt kan man förvänta sig ett mer expressivt och intensivt vin.

Mer om vinet:

Namn: Señorio de Cuzcurrita

Producent: Castillo de Cuzcurrita

Land: Spanien

Ursprung: Rioja

Typ av produkt: Fast sortiment

Art. Nr: 2954

Pris: 139:-

Årgång: 2010

Druvsort: 100 % Tempranillo

Lagring: 12 månader på franska ekfat och 24 månader i flaska.

Karaktär: Mycket smakrikt, stramt, generöst fruktigt och nyanserat vin med rostad fatkaraktär samt inslag av mörka körsbär, plommon, örter, kaffe och choklad.