Orangevin i guld

Det pratas och skrivs mycket om orangevin och dess färg. Egentligen är det inte svårare än rosé. Precis som ett rosévin är rosévin oavsett hur svagt eller intensivt rosa det är så kan orangevin vara orangevin oavsett hur intensivt orange det är i färgen. Det viktiga är att skalen på de vita druvorna legat med och skalmacererat på samma sätt som man gör röda viner.

Coccio är ett orangevin som är guldfärgat, det är svagt orange, men jag skulle nog kalla det guldigt. Det finns många orangeviner som bjuder på betydligt mer färg. Men vilka ger en mer förtrollande doft undrar jag… Smaken är balanserad och harmonisk. Härlig rundhet och ni kan även observera en subtil närvaro av tanniner.

Vingården Filodivino från Marche gör sitt orangevin på druvan Verdicchio. Vinmakaren låter jäsningen av druvan Verdicchio starta spontant utan att tillsätta jäst. Skalmaceration sker i terracotta amfora under 10 dagar. Vinmakaren använder inte temperaturkontroll utan låter jäsning ha sin naturliga gång. Vinet lagras sedan 12 månader i amfora och sedan 6 månader i flaska.

Druvorna kommer från över 50 år gamla Verdicchio vinstockar. Jordmånen är kalkhaltig lera som bidrar med kropp och mineral. Det här är ett vin som kräver mycket jobb vilket gör att priset ligger på 349 kr. Men det är Coccio värt för upplevelsen det levererar.

Matcha Coccio till carpaccio på fisk, gratinerade musslor eller en fisksoppa. Vinet tar också hand om en kyckling potacchio och en porchetta på kanin. Om någon vet vart jag kan hitta kanin porchetta i Stockholm är ni hjärtligt välkomna med tips. Så ovanligt här men ack så gott.

• Alkoholhaltiga drycker

• nya viner