Vinmakaren Bianca Viotti online 18:e februari

Albarossa är en klon av druvorna Nebbiolo och Barbera som togs fram på 30-talet av Giovanni Dalmasso. Åtminstone var Giovannis avsikt att korsa Barbera med Nebbiolo. Målsättningen var att kombinera Barberans fruktiga aromer som plommon, björnbär och blåbär med Nebbiolos komplexitet och strävare tanniner. 2009 gjordes en DNA-analys av druvan som säger att korsningen gjorts med Barbera och Nebbiolo di Drunero även kallad Chatus. Alltså inte Nebbiolo som avsikten var från början.

Flera vinmakare menar dock att en sådan miss borde vara otänkbar och vidhåller att Giovanni lyckades. Det jag kan konstatera är att oavsett vad så skapade han en intressant druva som generellt ger viner med mer struktur och komplexitet än Barbera. Med vinmakare som Viotti blir resultatet väldigt bra.

På liveprovningen kommer Bianca berätta om familjens vingård, druvan och vinet. Vi kommer också prata om passande mat till vinet. Du får också chansen att ställa frågor direkt till Bianca.