Han startar garagerestaurang under pandemin

Idag fredag den 29:e januari öppnar Martin Wall upp sitt garage för restaurangen Garage Del Gusto. Garage del Gusto ligger vid Odenplan och har som många andra restauranger i innerstan drabbats hårt av pandemi restriktionerna.

"När Martin frågade så tänkte jag direkt att vi måste pröva. Jag har inget att förlora", säger restaurangägaren Fabio Bandinelli.

Martin som till vardags driver vinimportbolaget Vinonista har också drabbats av pandemin. "I princip all försäljning till restaurang har upphört. Men jag klarar mig tack vare en fin tillväxt med beställningar till Systembolaget."

"Det är däremot en extremt svår situation för restaurangerna. Jag kände att jag ville hjälpa mitt stamställe inne i stan att leva vidare. Så det minsta jag kan göra för en trogen kund är att städa ur garaget."

Restaurangerna är beroende av att ha sina betalande gäster på plats. Har de dessutom en inriktning mot bättre vin som Garage del Gusto slår reglerna extra hårt. "I Italien får restauranger sälja vin på take away och det hade varit bra med ett sådant undantag under pandemin".

Istället gör vi nu denna satsningen på helgkassar i ett villaområde en bit utanför city. De allra flesta i Södra Ängbys 500 funkisvillor jobbar hemma. I och med att det bara finns en bra restaurang i området så är det ett välkommet tillskott. Det verkar även de boende tycka. När beställningarna summerades igår hade de tillsammans fått 83 beställningar för avhämtning i Martins garage.

"Det känns riktigt kul. En dag kanske vi kan erbjuda chambre séparée i garaget.", säger Martin.

Om även logistiken blir en succé så kommer samarbetet att fortsätta.

Premiärmenyn består av Antipasto Toscano Misto från Garage del Gustos deli. Som huvudrätt blir det Brasato al Chianti. Ox-kind bräserad i Chianti vin. "Ett Toskansk långkok för gudar" och till det grillade grönsaker. Som efterrätt restaurangens mytomspunna Tiramisu på Savoiardikex, mascarponecrème och espressokaffe.

• Gastronomi

• småföretag
  • takeaway
  • restaurang
  • vinbar
  • vin
  • vinimportör

Drick vin, inte varumärken!

Vinonistas mål är att fler ska upptäcka och värdesätta kvalitén i hantverksmässigt producerade viner. Våra viner kommer uteslutande från småskaliga italienska vinbönder.

Martin Wall

Presskontakt Grundare och ägare Allt +46706265395