Vinonista släpper vinlåda med smakpanel

Den lilla vinimportören Vinonista har på kort tid gått från att vara grundaren Martin Wall:s hobbyverksamhet till bli en av Sveriges mest prisade vinimportörer av italienska premiumviner. 2020 vann Martin inte mindre än 4 medaljer i Vinordic.

Hittills har Martin börjat med ett vin när han introducerat en ny producent på den svenska marknaden. Men nu tar han ett helt nytt grepp. Istället släpper Vinonista en vinlåda med 6 olika viner av, den för de flesta helt okända producenten, Catalano från sydöstra Sicilien.

"Tanken med en vinlåda med 6 viner från en helt ny producent är att mina kunder ska ge feedback på vinerna. Vilka vill de gärna köpa igen och varför. Sedan kommer de viner som uppskattas av smakpanelen att introduceras och säljas som enskilda flaskor.", förklarar Martin.

Catalano har odlat vin i tre generationer. Först ut var Rosario´s farfars lilla egendom i Spinasanta-distriktet som har tilldelades i den stora jordbruksreformen på 50-talet. Hans pappa Totò tog sedan över och utvidgade till 4 hektar av mestadels Nero d’Avola. Men det var med hans son Rosario som startade en ny era.

"Rosario har imponerat enormt på mig vad gäller odlingen. Ingenting lämnas åt slumpen. Kanske är det hans examen i biologi som gör honom så skicklig. Att plantera Grillo rakt ner i rent kalkgrus och sedan jobba så hårt med lövverket för att skydda druvorna från solen har gett resultat. Mineralitet och syra i perfekt symbios.", hyllar Martin.

Rosario har en examen i biologi från universitetet Catania. 8 år senare tog han även examen i oenologi och bestämde sig för att satsa på familjeföretaget. För att samla på sig erfarenhet arbetade Rosario under flera år tillsammans med några av de främsta vinmakarna på Sicilien.

Idag leds Catalano gemensamt av Rosario och hans pappa Totò. De beslutade att plantera nya vinstockar av fler sorter på de mest lämpliga platserna i distriktet Arancio. Där har ytterligare 5 hektar vinodlingar planterats mellan kalkbrotten på en genomsnittlig höjd av 400 meter över havet. De olika platserna är valda för att ge respektive druva absolut bästa förutsättningar.

Tack vare deras samlade erfarenheter så skapar Catalano viner som är perfekt sprungna ur terroiren. Verkliga viner från riktiga vinmakare som de själva säger. "Jag kan bara hålla med, jordbruket och vinmakeriet är verkligen på topp.", avslutar Martin.

De 6 vinerna i vinlådan är ett vitt vin på den inhemska druvan Grillo. Frappato som är ett lätt vin med stor härlig doft. En ung Nero d’Avola som jäst och lagrats på ståltank och är avsedd att avnjutas till Sicilansk pizza. Gårdens flaggskepp, en Nero d’Avola lagrad ett år på ekfat. Vinet görs endast i 2000 flaskor per år som alla är numrerade. Utöver dem fyra kommer också en Cerasuolo di Vittoria, Siciliens enda DOCG. Den sjätte flaskan är en passito gjord på Moscato Bianco. Ett stilla dessertvin som är otroligt gott till ost.

Artikelnummer: 50703 i beställningssortimentet på Systembolaget.